پرورش نژاد‌های پر تولید گوسفند در مرودشت

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مرودشت از پرورش ۲۰۰ راس دام سبک مولد و پر تولید بز نژاد سانن، بز نژاد آلپاین و گوسفند نژاد رومانف در این شهرستان خبر داد.

 

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید محمد رضا دهقانیان رئیس اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیان کرد: ثبت نژاد‌های برتر در سامانه اصلاح نژاد کشور به منظور شناسنامه دار کردن این نژادها، اولویت اختصاص تسهیلات به متقاضیان پرورش این نژاد‌ها و ارائه مشاوره‌های لازم، از اقدامات جهاد کشاورزی به متقاضیان پرورش نژاد‌های پر تولید گوسفند است.

 

او، افزایش شیردهی بالا، سازگاری با شرایط محیطی بسته و صنعتی قابلیت چند قلوزایی و در شرایط بهینه سه قلوزایی با دو دوره زایش در سال باروری بسیار خوب، طولانی بودن دوره شیردهی از خصوصیات نژاد‌های پر تولید گوسفند و بز دانست.

 

دهقانیان با اشاره به اینکه چهار راس بزشیری اصلاح نژاد شده می‌تواند در مجموع به اندازه یک رأس گاو هلشتاین شیر تولید کند، بر لزوم اصلاح نژاد دام‌های سبک بومی واستفاده ازنژاد‌های برتر نیز تاکید کرد.

 

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی با بیان اینکه متقاضیان خرید نژاد‌های خارجی باید از نژاد‌های شناسنامه دار استفاده کنند، تصریح کرد: اگردام خریداری شده شناسنامه دار و خالص نباشد ممکن است ۵۰ درصد صفات ژنتیکی خوب به نسل بعدی منتقل نشود که کیفیت آن پایین می‌آید.

 

دهقانیان با تاکید بر اینکه این نژاد‌ها در محیط بسته وصنعتی پرورش می‌یابند، ادامه داد: پرورش نژاد‌های خارجی باتوجه به اینکه به مسئول فنی و دامپزشک نیاز دارد هزینه بالاتری نسبت به نژاد‌های داخلی دارد.

 

او، افزود: در شهرستان مرودشت ۶۶۰ هزار راس دام سبک موجود است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
1399/04/18

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد