لذت شیرین خودکفایی عشایر فارس با آموزش؛ از بهسازی زیرساخت‌ زندگی تا اعطای تسهیلات

 

در حال حاضر آموزش به عشایر مطابق با نیاز روز و بمنظور بهسازی زیرساخت‌های زندگی عشایری در اولویت اداره‌کل امور عشایر فارس قرار گرفته و طبق اعلام مسئولان این اداره‌کل ،افرادی که موفق به گذراندن دوره‌های آموزشی شوند می‌توانند از تسهیلات ارزان قیمت اشتغالزایی استفاده کنند.

مهارت و فناوری‌های نوین یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصاد پایدار به شمار می‌رود؛ این در حالیست که ارائه آموزش به روستاییان و عشایر هم نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

در حقیقت توسعه آموزش‌های روستایی و عشایری تأثیر قابل‌توجهی در ایجاد مشاغل پایدار دارد و توجه به این امر مهم می‌تواند موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان و پویایی زندگی عشایری شود چراکه هر چه روستاییان و عشایر توانمندتر شوند افزون بر پرهیز از مهاجرت به شهرها، به تولید و اقتصاد کشور کمک خواهند کرد.

 

آموزش به عشایر راهی برای بهسازی زیرساخت‌های زندگی عشایری

مدیرکل امور عشایر فارس معتقد است آموزش به عشایر مطابق با نیاز روز کمک شایانی به بهسازی زیرساخت‌های زندگی عشایری می‌کند و عشایری که موفق به گذراندن دوره‌های آموزشی شود می‌تواند از تسهیلات ارزان قیمتی که با هدف اشتغالزایی اعطا می‌شود استفاده کند.

عبدالحمید کریمی اظهار کرد: اداره‌کل امور عشایر فارس تمام تلاش خود را برای عملیاتی‌سازی آیین‌نامه ساماندهی عشایر مصوب سال ۱۳۸۴ هیأت وزیران، به کار گرفته است؛ در این آیین‌نامه دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند که خدمات‌رسانی به جامعه عشایری را همانند جامعه شهری و روستایی در دستورکار خود قرار دهند و خدماتی را که برای شهرها و روستاها در نظر می‌گیرند به عشایر هم ارائه دهند.

 

تلاش برای عملیاتی‌سازی آیین‌نامه ساماندهی عشایر

مدیرکل امور عشایر فارس ادامه داد: این آیین‌نامه در طول سال‌های گذشته در جلسات مختلف ارائه شده بود اما با توجه به ویژگی‌های خاص زندگی عشایر که در مناطق دورافتاده و دور از دسترس زندگی می‌کنند آن طور که باید اجرایی نشد و می‌توان گفت این آیین‌نامه در طی این سال‌ها از دید تصمیم‌گیران مغفول مانده بود.

کریمی از انجام اقدامات اساسی برای اجرایی شدن این آیین‌نامه در استان فارس خبر داد و اضافه کرد: ابتدای سال گذشته بود که در شورای عشایری با حمایت استاندار مصوب شد تا آیین‌نامه‌ای برای تشریح وظایف سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف ابلاغ شود؛ پیرو انجام این اقدام مهم، تمام وظایف دستگاه‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌های دو طرفه یا سه طرفه به آنها ابلاغ شد.

 

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک دوجانبه با اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای

وی با بیان اینکه اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای یکی از دستگاه‌هایی بود که استقبال خوبی از اجرای این آیین‌نامه کرد؛ گفت: به منظور تحقق ماده پنج آیین‌نامه ساماندهی به زندگی عشایر و برنامه جامع ارتقای دانش و مهارت در مناطق عشایری و به منظور ایجاد اشتغال پایدار و توسعه فعالیت‌ها و مشاغل جدید برای افراد عشایر، جلسه‌ای با حضور مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان، معاونین و کارشناسان این اداره کل برگزار شد و در این جلسه زمینه‌های همکاری مشترک و ظرفیت‌های طرفین جهت بهره‌مندی جامعه عشایری از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کریمی بیان کرد: در این جلسه تفاهم‌نامه همکاری مشترک دوجانبه‌ای نیز توسط مدیران کل هر ۲دستگاه به امضاء رسید و طرفین بر استفاده از تمامی امکانات برای ارائه آموزش‌های مورد نیاز جامعه عشایری تأکید کردند.

 

آموزش به عشایر مطابق نیاز روز

وی بر ضرورت ترویج کتابخوانی در جامعه عشایری فارس تأکید کرد و افزود: انعقاد تفاهم‌نامه با اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای با هدف ایجاد مشاغل پایدار در جامعه عشایری انجام شده و بر اساس آن اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش به عشایر را مطابق با شرایط و نیاز روز جامعه در دستورکار خود قرار داده است.

مدیرکل امور عشایر فارس ادامه داد: پس از انعقاد تفاهم‌نامه بازدیدهایی از امکانات مجموعه‌های آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای صورت گرفت و در حال حاضر هم تبیین این کار در بین جوانان عشایر در مناطق مختلف استان در اولویت اداره‌کل امور عشایر قرار گرفته است.

کریمی یادآور شد: بدین‌ترتیب مقرر شده آموزش‌های استانداردی در مقاطع و رده‌های مختلف تحصیلی اعم از فوق‌لیسانس و دکتری به عشایر ارائه شود؛ باید شرایطی مهیا شود تا بتوانیم از این مهارت‌ها کسب درآمد داشته باشیم.

 

ایجاد بازار و معیشت پایدار برای جوانان عشایر

وی افزود: مدرک و کارنامه‌ای که اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای پس از پایان دوره‌های آموزشی به عشایر ارائه می‌دهد اعتبار بین‌المللی دارد و از ارزش بسیار خوبی بهره می‌برد؛ عشایری که موفق به دریافت این گُواهی می‌شود می‌تواند از تسهیلات ارزان قیمتی که با هدف اشتغالزایی اعطا می‌شود استفاده کند.

مدیرکل امور عشایر فارس بیان کرد: با این اقدام بازار کاری در بین عشایر ایجاد می‌شود تا این قشر بتوانند نیازهای جامعه عشایری را توسط جوانان خود برطرف کنند و به خودکفایی برسند؛ برای تحقق این امر حدود ۵۰ رشته خوب بازاری برای جوانان عشایر در نظر گرفته شده است.

وی با اعتقاد به اینکه هدف از انجام این اقدامات ایجاد معیشت پایدار برای عشایر است‌، گفت: دوره‌های آموزشی شامل صنایع‌دستی از جمله سفال‌گری، نقش برجسته، میناکاری، ریخته‌گری، نقاشی روی سرامیک و سفال، گوهر تراشی، برق و الکترونیک و آموزش کامپیوتر از جمله برنامه‌نویسی، گرافیک، طراحی سایت، مدیریت سایت، خیاطی، گلدوزی، کیف‌دوزی، صنایع چرم، گلخانه، گیاهان دارویی، پکیج‌های خورشیدی و دوربین‌های مداربسته می‌شود.

 

لزوم معرفی تولیدات عشایری

کریمی بر لزوم معرفی آداب و رسوم و تولیدات عشایر تأکید کرد و افزود: نمایشگاه‌ها بهترین محل برای عرضه تولیدات عشایر و معرفی ظرفیت این قشر در گردشگری هستند؛ حضور جوانان عشایری در نمایشگاه‌ها، استارتی جهت کاریابی و تبادل نظر و کسب تجربه برای آنهاست تا بتوانند توانمندی خود را بر اساس نیاز بازار ارزیابی و از این طریق درآمدزایی کنند.

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه هفته گذشته شیراز میزبان سیاه‌چادرهای پنج استان عشایر نشین کشور بود، گفت: این نمایشگاه در جوار آرامگاه حافظ و با حضور استان‌های فارس، کرمان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و خوزستان به مدت پنج روز در شیراز برپا شد.

وی افزود: این جشنواره با محورهایی از عشایر تا گردشگری، ورکشاپ‌ها و آموزش‌های گردشگری عشایر، صنایع دستی عشایر، عشایر و محیط زیست، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، آموزش و شناسایی فعالان عشایر و رونمایی از پکیج‌های تور گردانی عشایر در حافظیه با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی برگزار شد.

 

سیاست‌های اقتصادمحور برای افزایش کیفیت زندگی عشایر

کریمی با بیان اینکه سازمان امور عشایر کشور از سال گذشته چهار محور را در بحث معیشت پایدار عشایر آغاز کرده است، گفت: یکی از سیاست‌های اقتصادمحور سازمان، ایجاد میزهای چهارگانه گردشگری و بومگردی، زنجیره تولید گوشت قرمز، صنایع دستی و گیاهان دارویی است که در بحث تولید گوشت قرمز حمایت‌های خوبی از سوی دولت صورت گرفته تا عشایر بتوانند بدون واسطه محصولات خود را به بازار عرضه کنند، در زمینه گردشگری هم مناطق عشایر که جزو مناطق بکر هستند مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

 

تلاش برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت به عشایر

وی با اشاره به اینکه رونق گرفتن بازار صنایع‌دستی عشایر هم با برگزاری نمایشگاه‌ها در حال پیگیری است، گفت: شناسایی مناطق مستعد عشایری استان با هدف توسعه کشت گیاهان دارویی و به‌کارگیری از ظرفیت عشایر برای بهره‌وری از این مناطق هم در اولویت این اداره‌کل قرار دارد؛ بدون شک توجه به این مسائل موجبات ورود درآمد به زندگی عشایر و معیشت آنها را فراهم می‌کند.

مدیرکل امور عشایر فارس به سیاست‌های این اداره‌کل به عنوان متولی امور عشایر استان گفت: این اداره‌کل تمام تلاش خود را برای اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به عشایر به کار خواهد گرفت تا از این طریق بتوانیم این قشر را تشویق کنیم تا در مسیر معیشت پایدار گام بردارند و به تحولی در این عرصه دست یابند.

بدون شک شناخت اهداف، مشکلات و چالش‌های پیش‌روی زندگی عشایر و حل این دغدغه‌ها سبب بهتر شدن شرایط و بهبود بهره‌وری از این جامعه پویا می‌شود، لذا نیاز است توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی در عشایر استان بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

در حقیقت حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی باید به عنوان یک ضرورت دنبال شود تا شاهد بهره‌وری هر چه بهتر از ظرفیت این قشر توانمند باشیم.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا

تاریخ انتشار: 1402/08/28

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد