برگزاری کلاس آموزشی بیماری تب کریمه کنگو در گراش

 

کلاس‌های آموزشی – ترویجی پیشگیری از شیوع تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در شهرستان گراش برگزار شد.

عبدالرضا راجی مسئول آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: با آغاز فصل گرم و افزایش فعالیت کنه‌های ناقل این بیماری در فصول گرم سال و خطر انتقال این بیماری به انسان، کلاس‌های آموزشی-ترویجی در روستا‌ها با همکاری اداره دامپزشکی، کمیته امداد امام خمینی و بخش ترویج جهاد کشاورزی برنامه ریزی و در حال برگزاری است.

وی افزود: در این دوره‌های آموزشی یک روزه تاریخچه بیماری، عامل بیماری، روش‌های پیشگیری و درمان بیماری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

فرخی، کارشناس اداره دامپزشکی و مدرس این دوره‌های آموزشی هم گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های حاد و مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه آلوده، کشتار غیرمجاز دام و تماس مستقیم با دام آلوده و یا خون و مایعات بدن دام آلوده می‌تواند به انسان منتقل شود.

وی به دامداران توصیه کرد نسبت به جداسازی محل نگهداری دام از محل زندگی، بهسازی جایگاه نگهداری دام، سمپاشی بدن و جایگاه نگهداری دام و اتخاذ تدابیر لازم برای محافظت از گزیده شدن توسط کنه‌های ناقل (استفاده از دستکش، ماسک و لباس پوشیده) اقدام کنند.

کارشناس اداره دامپزشکی، پرهیز از کشتار غیرمجاز دام، نگهداری گوشت تازه حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال و تهیه گوشت قرمز از قصابی‌های مجاز و دارای مهر بهداشتی دامپزشکی را از دیگر راهکار‌ها برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو اعلام کرد.

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: 1402/05/05

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد