ذبح غیربهداشتی دام و خطر ابتلا به تب کریمه کنگو

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نزدیک بودن عید سعید قربان و افزایش موارد ذبح دام، از مردم استان خواست تا برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده " تب کریمه کنگو"، از هرگونه کشتار دام خارج از کشتارگاه و مراکز مشخص شده، خودداری کنند.

دکتر عباس رضاییان زاده سه‌شنبه ۶ تیر، ضمن تبریک دهه ولایت و امامت، گفت: عید سعید قربان و اجرای سنت حسنه قربانی، موجب افزایش میزان تماس بین انسان و دام در این ایام خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به فصل گرما و افزایش فعالیت "کنه‌" به عنوان عامل اصلی انتقال بیماری تب کریمه کنگو، ضرورت دارد خطر ابتلا به این بیماری را جدی گرفته و از انجام اقدامات خطرآفرین مانند کشتار غیرمجاز، تماس با خون و ترشحات دامی آلوده و استفاده از گوشت گرم و تازه‌ای که دوره‌ پیش سرد را نگذرانده است، خودداری شود.

او با تاکید به خرید گوشت موردنیاز از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی، افزود: توصیه می‌شود از کشتار دام و مصرف گوشت تازه دام پرهیز شود.

رضائیان‌زاده تاکید کرد: بعد از کشتار دام، لازم است گوشت را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را به مدت ۴۸ ساعت درون یخچال نگهداری و سپس مصرف کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه خوردن جگر نیمه پخته (آبدار) بسیار خطرآفرین بوده و باید از مصرف آن به طور جدی خودداری کرد، گفت: دامداران توصیه‌های سازمان دامپزشکی در خصوص سم پاشی محل‌های نگهداری دام را جدی بگیرند و در صورت مشاهده «کنه»، از جدا کردن آن از بدن دام و یا له کردنش با دست خودداری کنند.

رضائیان‌زاده با اشاره به نزدیک بودن عید سعید قربان و افزایش موارد ذبح دام، از مردم استان خواست تا برای جلوگیری از انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، از هرگونه کشتار غیرمجاز دام خودداری کرده و ذبح را تنها در مراکز مجاز انجام داده و با جدیت، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

تاریخ انتشار: 1402/04/06

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد