نقشه راه اصلاح نژاد دام در فارس تدوین شد

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس با تاکید بر اینکه به دستور استاندار نقشه راه اصلاح نژاد دام در استان فارس تدوین شده است، گفت: بر اساس این نقشه به دنبال راهبردی برای افزایش تولید گوشت قرمز در استان هستیم.

عبدالمجید رنجبر در نشست شورای کشاورزی با اشاره به جایگاه و پتانسیل دام سبک استان فارس در کشور، گفت: فارس رتبه اول جمعیت دام سبک، مقام دوم تولید گوشت قرمز و رتبه اول جمعیت دام عشایری دارد.

به گفته او؛ شرایط اقلیمی متنوع و مناسب دامپروری، وجود نژاد و اکوتیپ‌های متنوع و سازگار با اقلیم و ایستگاه و مرکز اصلاح نژاد دام سبک از جمله پتانسیل‌های فارس است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی و تولید پایدار باید پروتئین محور باشد، گفت: توانمندسازی دام‌های سبک استان فارس برای افزایش تولیدگوشت قرمز و قطع وابستگی، حفظ ذخایر ژنتیکی دام و افزایش بهره‏وری دام‌های بومی از جمله ضروریات است.

او؛ بهبود ضریب خود اتکایی در تولید گوشت قرمز، خالص‏سازی نژاد‌های دام بومی به منظور اجرای برنامه‌‏های اصلاح‏نژادی و افزایش صادرات و کمک به ارزآوری را از اهداف حفظ و حراست ذخایر ژنتیکی دام سبک استان فارس برشمرد.

رنجبر با اشاره به اینکه نژاد‌های مهم گوسفند بومی استان فارس شامل قره گل (کبوده شیراز) و ترکی قشقایی است، گفت: گوسفند قره گل معروفترین نژاد پوستی دنیا، توانایی در تطابق و سازگاری با شرایط سخت محیطی، دنبه کوچک، عملکرد لاشه بهتر، بازارپسندی بیشتر به خصوص در کشور‌های حوزه خلیج فارس دارد و زیستگاه این گوسفند عمدتا در بخش شرقی و مرکزی فارس است.

او گفت: گوسفند ترکی قشقایی از جمله گوسفندان نژاد گوشتی ایران، دارای استعداد بالا دررشد و وزن گرفتن، مقاوم در شرایط محیطی و آب و هوایی سخت و مقاوم به بیماری ها، رنگ بدن قهوه‌ای تا قهوه‌ای روشن، سر و کله‌ای کشیده، دنبه گرد و کوتاه و زیستگاه این نژاد عمدتا شمال غرب، غرب، مرکز و جنوب استان فارس است.

رنجبر با بیان اینکه اکوتیپ مهم بز بومی استان فارس ‏لری ممسنی و ترکی قشقایی است که در تولید گوشت قرمز اهمیت دارند، ابراز کرد: محصول اصلی هر دو نژاد گوشت است و بز لر ممسنی جثه بزرگ و تنومند، موی بدن لخت و بلند و بز ترکی قشقایی مقاوم به شرایط سخت محیطی نوار ساحلی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برنامه اصلاح نژادی دام سبک گوسفند‌ها و بز‌های مذکور در مدت زمان پنج ساله نیاز به اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی دارد.

 

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان

تاریخ انتشار: 1402/03/19

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد