آغاز کوچ رمه های شتر از جنوب فارس به مناطق ییلاقی

 

شتربانان در مناطق قشلاقی شهرستان خنج در جنوب فارس از اوایل اردیبهشت ماه ، رمه های شتر را به مقصد ییلاقات شمال فارس حرکت دادند ، کوچ گله های شتر تا اواخر این ماه در این مناطق ادامه دارد.

مدیر اداره امور عشایر شهرستان خنج روز دوشنبه گفت : پرورش دهندگان شتر با داشتن پنج هزار تا هفت هزار راس دام سنگین شتر ۶ ماه از فصل سرد سال را در خنج گذارنده اند و اینک سفر خود را به ییلاق شمال فارس آغاز کرده اند.

حسن عراض پور با تشریح جزییات کوچ رمه های شتر در این شهرستان گفت : شتربانان شهرستان های آباده، اقلید و بیضاء را به عنوان مقاصد ییلاقی انتخاب کرده اند ، پرورش دهندگان شتر به منظور استفاده از مراتع و چراگاه‌های مسیر کوچ فاصله قشلاق تا ییلاق را پیاده طی می کنند.

مدیر اداره امور عشایر شهرستان خنج اضافه کرد: در مسیر کوچ که ممکن است تا یکماه بطول انجامد برخی تمهیدات برای آسایش شتربانان در نظر گرفته شده است ، ایمن سازی مسیر کوچ و فراهم شدن شرایطی برای زیست بهتر از جمله خدماتی است که اداره امور عشایر برای آنان در نظر می گیرد.

عراض پور افزود: عشایر این شهرستان با داشتن ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار راس دام سبک وسنگین سالانه هشت هزار تن گوشت قرمز و مقادیر متنوعی فرآورده های لبنی همچون شیر ، دوغ ، ماست ، کشک کره و سر شیر و خامه تولید می کنند که در این شهرستان و مسیرهای کوچ عرضه می شود.

شهرستان خنج در فاصله ۲۷۸ کیلومتری جنوب استان فارس قرار دارد.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا

تاریخ انتشار: 1402/02/11

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد