فصل کوچ و زنگ خطر برای عشایر فارس در رعایت حریم ریلی

 

از نیمه فروردین ماه امسال تا پایان اردیبهشت جاری فصل کوچ عشایر تعیین شده است که این قشر در فصل کوچ باید حریم ریلی و جاده ای این استان را رعایت کرده تا از خطرات غیرقابل جبران جلوگیری کنند.

کوچ عشایر حرکت عظیمی در زندگی ایلات است که خون حیات‌بخش را در زندگی عشایری به جریان در می‌آورد اما این اقدام باید با رعایت حریم راه ها و خطوط ریلی این استان صورت پذیرد تا خطرات ناشی از آن جان عشایر و یا دام آنها را تهدید نکند.

عشایر در فصل بهار و تابستان به مناطق سردسیری و ییلاقی و پاییز و زمستان به مناطق گرمسیری و قشلاقی جنوب کشور و استان فارس کوچ می کنند.

کوچ عشایر حرکت عظیمی است که از دیرباز وجود داشته اما در ده های اخیر به دلیل توسعه شهری و مسیرهای جاده ای، ریلی و ...با موانع و مشکلاتی همراه بوده است و در شرایطی که توسعه مسیر خود را با سرعت در حال پیمودن است باید با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به قشر مولد عشایر از به وجود آمدن خطرات و وقایع هولناک جلوگیری کرد.

از نیمه فرورین امسال لغایت پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ بعنوان زمان کوچ در این استان تعیین شده است.

 

ورود به حریم قانونی خطوط ریلی و راه آهن تخلف است

مدیر کل راه آهن فارس همزمان با هفته ایمنی حمل و نقل شنبه گفت: براساس قانون هرگونه تعرض و ورود به حریم قانونی که برای خطوط ریلی و راه آهن مشخص شده است خلاف است و مردم باید این حریم را جدی بگیرند.

مهرداد انصاری گفت: ایمنی ازعوامل مهم و تاثیرگذار در صنعت حمل و نقل ریلی است که از یک طرف اطمینان شبکه حمل و نقلی کشور را بالا می برد و از طرف دیگر باعث توسعه اقتصادی می شود.

انصاری گفت: حریم راه آهن با توجه به قانون ایمنی راه ها و راه آهن ۱۱۷ متر تعیین شده است و الزامات خاصی را داراست، اول آنکه در محدوده ۱۷ متری از طرفین خط اختصاصی راه آهن، هرگونه ورود، تردد، احداث ابنیه و فعالیت در آن محدوده ممنوع بوده و مخاطرات خاص خود را برای متخلفین در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: از ۱۷ تا ۴۷ متری نیز نوار تأسیساتی محسوب می شود و درختکاری، زارعت،دیوارکشی، حفاری وعبور تأسیسات زیربنایی نظیر آب، برق، گاز و ... صرفا با اخذ مجوز از راه آهن و طی مراحل قانونی امکان پذیر است.

انصاری افزود: در محدوده نظارتی ۴۷ تا ۱۱۷ متری نیز هرگونه ساخت و ساز، دیوارکشی و اجرای تأسیسات با اخذ مجوز راه آهن مجاز است.

وی اظهار داشت: به دلیل وزن بالایی که قطار دارد نمی تواند مانند خودرو جاده ای به صورت آنی ترمز بگیرد و از زمان اقدام به ترمز تا زمان توقف کامل قطار، مسافتی برابر ۱۲۰۰ متر طی می شود پس احتمال برخورد افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سرعت قطار در طول محور ریلی فارس به طور میانگین بیش از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که با توجه به نقاط دارای دید کم از جمله تونل ها، قوس ها و ... در طول مسیر ریلی فارس، انتظار است مردم مناطق حاشیه خطوط ریلی و عشایر در اطراف خطوط ریلی توقف نداشته باشند و از ورود به حریم قانونی راه آهن خودداری کنند.

انصاری ادامه داد: علیرغم اطلاع رسانی ها و اقدامات فرهنگی که انجام شده است اما متأسفانه همچنان بروز مشکلاتی از قبیل تعرض به حریم راه آهن، بی توجهی و عبور از روی ریل، سنگ پرانی و اقدامات خطر آفرین را شاهد هستیم.

وی افزود: با شناسایی نقاط حساس خطوط ریلی استان فارس بخشی از این نقاط فنس کشی و دیوار کشی شده است اما فنس کشی یا دیوار کشی کل شبکه ریلی امکان پذیر نخواهد بود و جلوگیری از تعرض به این حریم بیش از اقدامات اجرایی نیازمند فرهنگ سازی است .

مدیرکل راه آهن فارس با بیان اینکه حفظ حریم راه آهن برای جلوگیری از بروز خسارت های جبران ناپذیر جانی و مالی به حاشیه نشین ها، عشایر و عابران است، تصریح کرد: سیاست کلی این اداره کل اطلاع رسانی و اشاعه فرهنگ ایمنی بین همسایگان ریلی استان است، در این زمینه نیز تعاملاتی با فرمانداران و مسئولین شهرستان های حاشیه خطوط، سپاه و بسیج عشایر و آموزش و پرورش انجام شده است که اقدامات فرهنگی به صورت مستمر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه عوامل انسانی نقش اصلی را در ارتقا ایمنی حمل و نقل ریلی دارد، لزوم تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ ایمنی را متذکر شد و افزود: با فرا رسیدن فصل بهار و پوشش گیاهی که در مناطق ایجاد شد شاهد عبور و استقرار بخش زیادی از عشایر در حاشیه خطوط ریلی هستیم که براساس مسئولیت های اجتماعی فرهنگ سازی و آگاه سازی این قشر و دیگر حاشیه نشیان ها از مخاطرات حاشیه نشینی در مجاورت خطوط ریلی، جزو اولویت های این اداره کل بوده و همچنان با برنامه ریزی این کار انجام می شود.

وی اظهارداشت: با همکاری مسئولان شهرستان و دریافت مجوز از آموزش و پرورش کلاس های آموزشی فرهنگ سازی مسایل ایمنی و مخاطرات ناشی از ورود غیرمجاز به حریم ریلی با حضور کارشناسان این اداره کل در مدارس برای دانش آموزان استان در حال برگزاری است.

 

انصاری اضافه کرد: این آموزش ها تاکنون با استقبال خوبی روبرو شده است و امیدواریم با این فرهنگ سازی به تدریج ناهنجاری های مربوط به این بخش در فارس کاهش یابد و در آینده ای نزدیک اتفاقات و سوانح ریلی در شبکه ریلی کشور به صفر برسد.

مدیرکل راه آهن فارس در خصوص ساعت حرکت قطارهای فارس گفت: در حال حاضر برنامه زمان بندی حرکت قطار های شیراز به مقصد تهران به صورت روزانه و در دو زمان و ساعت ۱۳ و ۵۰ دقیقه و ۱۷ و ۳۰ دقیقه و در مسیر مشهد نیز یک روز در میان ساعت ۱۶ انجام می شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا

تاریخ انتشار: 1402/02/09

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد