آغاز کوچ بهاره عشایر جنوب فارس به ییلاق

 

چهار ایل بزرگ قشقایی مستقر در مناطق قشلاقی فارس که جمعیتی بیش از ۱۲۰ هزار نفر را تشکیل می‌دهند، کوچ بهاره شان آغاز شده است.

عشایر مستقر در جنوب فارس، سیاه چادر‌های خود را جمع کرده، بار و بنه را بسته و با گله دام شان راهی شدند برای رسیدن به ییلاق.

چهار ایل بزرگ قشقایی مستقر در مناطق قشلاقی فارس که جمعیتی بیش از ۱۲۰ هزار نفر را تشکیل می‌دهند، کوچ بهاره شان آغاز شده است.

کریمی، مدیرکل امور عشایر استان فارس می‌گوید: ۱۲ و نیم درصد جمعیت عشایر کوچ رو کشور را تشکیل می‌دهند و استان فارس قطب عشایری کشور است.

عشایر برای کوچ، این جاذبه اصیل فرهنگی مسیر طولانی را در پیش دارند، به گفته خودشان حدودا یک ماه در راه هستند با وضعیتی سخت که از ساعت ۶ صبح، گله را راهی مسیر‌های پر پیچ و خم می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر فارس می‌گوید: تدبیرای اتخاذ شده که دغدغه عشایر در مسیر کوچ کمتر بشود، با سپاه عشایر و نیروی انتظامی هماهنگ کردیم تا حدی که بتوانند امنیت کوچ را تامین کنند، وسایل و ابزار‌هایی خریداری شده تا در اختیار عشایر قرار دهیم که تسهیل بکند زندگی سخت عشایری را، به طور مثال پنل‌های خورشیدی هست تانکر‌های ذخیره آب ۵۰۰ و ۱۰۰۰ لیتری در اختیار عشایر قرار می‌گیرد که بتوانند از تانکر‌ها برای مصرف آب خود و دام شان استفاده کنند.

گفتنی است، با توجه به نقش مهم عشایر در تامین امنیت غذایی کشور، رفع مشکلات آن‌ها برای تسهیل در کوچ ضروری است.

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: 1402/02/04

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد