لزوم جلوگیری از قاچاق شتر به عنوان طلای بیابان

 

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، اهتمام مسئولان و دست اندرکاران تولید و پرورش شتر را برای جلوگیری از قاچاق این ثروت ملی مورد تاکید قرار داد و از اصلاح نژاد شتر جماز در جنوب کرمان خبر داد.

عباس اکبری شریف امروز ۱۹ بهمن ماه در اولین جشنواره ملی فرهنگی و اقتصادی شتر تحت عنوان «طلای بیابان» که به میزبانی شهرستان قلعه گنج در حاشیه مرتع جازموریان برگزار شد، تامین امنیت غذایی را از سیاست‌های کلی وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: با حضور در منطقه جنوب کرمان و ملاحظه این همه ظرفیت برای توسعه شتر در کشور انگیزه مضاعفی پیدا کردیم. اگر چه پیش از این یکسری اقدامات برای این منظور در دستور کار قرار گرفته است.

وی تامین امنیت غذایی را جزء وظایف وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: به واسطه اینکه بتوانیم توسعه اقتصاد فرهنگی و پرورش شتر را به عنوان یکی از سیاست‌های وزارت دنبال کنیم؛ در مرحله اول باید نسبت به توسعه علمی این ثروت بپردازیم.

اکبری شریف بیان کرد: اصلاح نژاد و به‌گزینی جزء وظایف وزارت جهاد کشاورزی است که می‌طلبد همگان از این ظرفیت استفاده کنیم و با هویت بخشی تشکل ها از ظرفیت مراکز تحقیقاتی در اصلاح شتر بهره ببریم.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از انتقال جنین شتر خبر داد و گفت: در بحث انتقال جنین شتر اقداماتی انجام دادیم که استان کرمان اولین جایی است که از این مواهب برخوردار خواهد شد.

وی پرورش شتر جماز را از دیگر اقدامات مرکز اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد که دستورالعمل آن تنظیم شده و گفت: باید به شتر به عنوان یک بنگاه اقتصادی نگاه کنیم.

اکبری شریف با اظهار تاسف از قاچاق شتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اهتمام مسئولان را برای جلوگیری از این ثروت ملی خواستار شد و افزود: باید از قاچاق این ثروت جلوگیری کنیم.

 

طلای بیابان سال‌ها مغفول مانده است

فرماندار قلعه گنج نیز در این جشواره اظهار کرد: اقتصاد مردم منطقه بر مبنای کشاورزی و دامپروری است و از آنجایی که در جنوب کرمان ۲۰ هزار نفر شتر در یک تالاب وجود دارد، این ظرفیت عظیم نباید مغفول بماند.

محمد فلاح کهن از قاچاق شتر نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: شترهای این منطقه در کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان شتر رودباری در مسابقات و دیگر زمینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی لزوم احیاء هویت و سنت‌های منطقه را متذکر شد و گفت: با برگزاری جشنواره شتر در دیگر مناطق مستعد جنوب کرمان و حاشیه مرتع جازموریان، سنت‌ها و ظرفیت‌های مغفول مانده طی سنوات گذشته باید احیا شوند.

 

سهم سبد غذایی هر ایرانی از محصولات جنوب کرمان ۵۸ کیلوگرم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیزبا این توضیح که در دهه فجر انقلاب اسلامی شاهد شکوفایی بخش کشاورزی هستیم، گفت: امروزه شاهد تاثیرگذاری تولیدات کشاورزی جنوب کرمان در کشور و غرب آسیا هستیم.

دکتر احمد احمدپور افزود: در سال زراعی جاری جنوب کرمان با بیش از پنج میلیون تن محصول توانست در سبد غذایی مردم موثر واقع شود، به طوری که سهم هر ایرانی از سبد کشاورزان جنوب کرمان ۵۸ کیلوگرم بود که یک افتخار است و تولید ۱۹۷ هزار تن گندم و تحویل به مراکز خرید، نشان دهنده پایبندی کشاورزان به آرمان های انقلاب است که علی رغم همه نامهربانی محصولات را به مراکز خرید تحویل دادند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، تولیدات گلخانه‌ای جنوب کرمان را ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد که با ارزآوری به همراه بوده و گفت: تاثیرگذاری محصولات ما به شکلی است که تنظیم بازار کشور توسط تولیدات کشاورزی جنوب کرمان انجام می‌شود و تولید ۷۰۰ هزار تن پیاز آن هم در فصل زمستان از دیگر افتخارات کشاورزان جنوب کرمان است.

احمد پور همچنین از وجود ۲۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در جنوب کرمان سخن به میان آورد و اظهار کرد: علی رغم همه مشکلات ظرفیت‌های قابل توجهی در جنوب کرمان وجود دارد.

وی از شتر به عنوان دام هزاره سوم نام برد که با همه تغییر اقلیم‌ها سازگار است و افزود: تولیدات شتر با فرایند قابل توجهی روبروست و نبود کشتارگاه‌های صنعتی و زیرساخت‌های جانبی را می‌طلبد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، جبران عقب ماندگی های توسعه کشاورزی و دامپروری منطقه را خواستار شد و گفت: امید می‌رود همه عقب ماندگی‌های صنایع پشتیبانی دام و کشاورزی جبران شوند، زیرا در حال حاضر از نظر صنایع بسته‌بندی، فرآوری، نگهداری و حمل و نقل شرایط مناسبی نداریم و دچار چالش هستیم.

وی از عدم وجود زیرساخت‌های حمل و نقل در جنوب کرمان سخن گفت که بازار عرضه و تقاضا را دچار مشکل می‌کند و افزود: ۱۵ هزار تن توت فرنگی در جنوب کرمان برداشت شده که در هیچ جای کشور در این فصل تولید نمی‌شود اما به دلیل مشکل حمل و نقل نمی‌توانیم این محصول را به موقع وارد بازار کنیم.

اولین جشنواره ملی فرهنگی و اقتصادی شتر تحت عنوان «طلای بیابان» امروز ۱۹ بهمن ماه از سری برنامه های ایام دهه فجر با اجرای برنامه‌هایی از جمله موسیقی، تتاتر، نمایشگاه تولیدات دامی و کشاورزی، مسابقه شتر دوانی و ... برگزار شد که با استقبال ساربانان و شترداران از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان و مردم منطقه روبرو شد که می‌طلبد زیرساخت‌های لازم برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این آیین اقتصادی و فرهنگی در سال‌های آینده بهتر از این فراهم شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

تاریخ انتشار: 1402/11/19

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد