سال جهانی شتر فرصتی برای معرفی شتر دوکوهانه ایرانی

 

سازمان ملل متحد با نامگذاری سال ۲۰۲۴ میلادی به نام سال جهانی شتر امیدوار است توجهات عمومی را به اهمیت این مخلوق با ارزش در ابعاد گونانگون جلب کند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با اشاره به اقدام سازمان ملل در اعلام سال ۲۰۲۴ به عنوان سال جهانی شتر، ابراز امیدواری کرد که با جلب توجه عمومی و آشنایی مردم با نقش شتر‌ها در حفاظت از اکوسیستم‌ها، حفظ تنوع زیستی و تأمین امنیت غذایی به ویژه در مواجهه با تغییر اقلیم، اقدامات و فعالیت‌ها برای حفظ و ارتقاء بهره وری از آن‌ها گسترده‌تر شود.

در گزارش فائو علاوه بر اشاره به مزیت‌های شتر نسبت به سایر دام‌ها در شرایط دشوار آب و هوایی و کم آبی، اضافه شده است که شتر‌ها برای معیشت میلیون‌ها خانوار در محیط‌های دشوار بیش از ۹۰ کشور، کلیدی هستند و فراتر از نقششان در کمک به تامین امنیت غذایی، تغذیه و رشد اقتصادی، در میان جوامع بومی بسیاری، اهمیت فرهنگی و اجتماعی دارند.

شتر‌ها نقش مهمی در پیشبرد اهداف توسعه پایدار در زمینه‌های مبارزه با گرسنگی، ریشه کنی فقر شدید، توانمندسازی زنان و استفاده بهینه از اکوسیستم‌های زمینی ایفا می‌کنند.

فواید این مخلوق با ارزش، از تولید شیر و گوشت گرفته تا حمل و نقل در شرایطی یاری رسان بشر است که دیگر گونه‌های دام، حتی قادر به ادامه حیات نیستند.

گستردگی و گوناگونی نقش شتر‌ها در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیت غذایی و معیشت جوامع نیز فراوان است و از زمین‌های منجمد تبت و ارتفاعات آند گرفته تا سرزمین‌های خشک و نیمه‌خشک آفریقا و آسیا را شامل می‌شود. از این رو، معرفی سال بین‌المللی شتر‌ها فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی درباره نقش شتر‌ها در ایجاد انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی، به ویژه در کوه‌ها و سرزمین‌های خشک و نیمه‌خشک است.

با نامگذاری سال ۲۰۲۴ به عنوان سال جهانی شتر، فرصتی عالی برای شناسایی و معرفی پتانسیل و ظرفیت‌های بکر شتر برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف پرورش، تحقیقات و استفاده از فناوری و روش‌های نوین و دانش بنیان ایجاد خواهد کرد.

طرح وزارت جهاد کشاوری برای پرورش و ازدیاد شتر دوکوهانه ایرانی، که نژادی منحصر به فرد به شمار می‌رود از جمله طرح‌هایی ویژه‌ای است که مورد حمایت فائو قرار دارد و برنامه‌ای ۳ ساله برای آن در نظر گرفته شده است.

بر اساس آماری که بهار امسال اعلام شد، در حال حاضر جمعیت شتر شاهسون ایران در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی حدود ۲۰۰ نفر است.

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: 1402/09/22

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد