توزیع مواد ژنتیکی شش راس گوساله اصلاح نژادی برتر دنیا

 

توزیع مواد ژنتیکی گوساله‌های برتر اصلاح نژاد شده دنیا توسط شرکت نهاده‌های دامی جاهد آغاز شد.

محمدعلی مهری از آغاز توزیع مواد ژنتیکی شش راس گوساله اصلاح نژادی با هدف اصلاح صفات اقتصادی و سلامتی گله‌های کشور خبر داد.

وی گفت: پس از اینکه تکنولوژی ژنومیک در دنیا در سال 2009 تجاری سازی و مزایای آن نسبت به روش‌های اصلاح نژادی سنتی مشخص شد، شرکت نهاده‌های دامی جاهد اولین شرکت آسیایی بود که  گوساله‌های نر ژنومیک را برای تولید اسپرم وارد ایران کرد که این روند پس از یک وقفه چند ساله مجدا از سال 1400 از سر گرفته شد.

مهری در توضیح مزیت این روش بیان کرد: روش ژنومیک با کاهش فاصله نسلی رشد، سرعت پیشرفت ژنتیکی را بسیار بیشتر از روش‌های سنتی به همراه دارد.

مدیر عامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد با اشاره به واردات 6 راس گوساله برتر ژنومیک دنیا به دامداران نوید داد: با بهره‌گیری از این مواد ژنتیکی، پشتوانه گله و یا به عبارت دیگر گله آینده آن‌ها، از صفات اقتصادی-اصلاحی و سلامتی بالاتری نسبت به مادرانشان برخوردار خواهد بود.

وی گفت: توزیع مواد ژنتیکی این 6 راس گوساله اصلاح نژادی در سراسر کشور از طریق عاملیت‌های توزیع این شرکت از 20 آذر انجام خواهد شد. مواد ژنتیکی تولید شده دارای کد اختصاصی ایستگاه نهاده‌های دامی جاهد با شماره 289 بوده که در همه سایت‌های اصلاح نژادی دنیا تمامی اطلاعات و صفات آن‌ها قابل روئیت است.

شرکت نهاده‌های دامی جاهد وابسته به موسسه جهاد استقلال وزارت جهاد کشاورزی است که در تامین نهاده‌های مورد نیاز صنعت دامپروری کشور و واردات و صادرات انواع خوراک دام و طیور فعالیت ویژه دارد.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایانا

تاریخ انتشار: 1402/09/20

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد