رشد 30 درصدی واردات نهاده‌های دامی در هفت ماهه نخست سال‌جاری

 

طبق آمار گمرک در هفت ماهه نخست سال‌جاری واردات نهاده‌های دامی به کشور از لحاظ وزنی با رشد بیش از 30 درصدی و به لحاظ ارزشی با رشد حدود 25 درصدی روبه رو بوده است.

بر اساس آمار گمرک در هفت‌ماهه امسال هشت میلیون و 359 هزار تن به ارزش چهار میلیارد دلار، نهاده دامی شامل دانه سویا (یک‌میلیون و 688 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 227 میلیون دلار )، جو (یک‌میلیون و 364 هزار تن به ارزش 495 میلیون و 779هزار دلار)، ذرت دامی (پنج میلیون تن به ارزش دو میلیارد دلار) و کنجاله سویا (376 هزار تن به ارزش 249 میلیون دلار ) وارد کشور شده است که نشان می‌دهد در یک سال اخیر واردات این چهار قلم نهاده دامی به کشور با رشد بیش از 30 درصدی در وزن و رشد حدود 25 درصدی در ارزش روبه‌رو بوده است.

 

تأمین 75 درصد نهاده‌های دامی از طریق  واردات و 25 درصد آن از طریق تولید داخل است

نهاده‌های دامی ازجمله محصولات پایه‌ای و اساسی در امنیت غذایی و تنظیم بازار محسوب می‌شوند و عامل مهم و تأثیرگذاری در قیمت انواع گوشت و تخم‌مرغ، شیر و سایر محصولات لبنی به‌حساب می‌آید. در نتبجه کمبود آن موجب اختلال در بازار خواهد شد به همین دلیل در طی این سال‌ها نهاده‌های دامی یکی از مهم‌ترین محصولات وارداتی کشور بوده است.

در صادرات و واردات هر کشوری، مهم‌ترین مسئله بایدها و نبایدهای صادراتی و وارداتی است به این معنی که اگر کشوری مواد اولیه و خام خود را (بدون آنکه در چرخه تولید داخلی ببرد و آن را تبدیل به محصولی باارزش افزوده بالا کند) صادر و به عبارتی خام فروشی کند، آن کشور در اثر صادرات مواد خام و پایه خود ضرر خواهد کرد زیرا سایر کشور‌های خریدار، مواد خام را باقیمت ناچیز به چرخه تولید خود برده و تبدیل به محصولی باقیمت چندین برابری می‌کنند و به کشور صادرکننده می‌فروشند.

به‌عبارت‌دیگر با بهای اندک مواد اولیه را خریداری کرده و بعد از فرآوری، محصول را با بهای گزافی می‌فروشند که این مسئله موجب ضرر اقتصادی به کشور صادرکننده‌ی مواد اولیه و رشد اقتصادی کشور واردکننده می‌شود.

واضح است که این قاعده در واردات برعکس عمل می‌کند به این معنا که اگر کشوری مواد اولیه را به‌صورت خام وارد کند و آن را در چرخه تولید داخلی تبدیل به محصول باارزش افزوده‌ی چند برابری کرده و صادر کند از نظر اقتصادی آن کشور با کمترین هزینه بیشترین پیشرفت اقتصادی را خواهد کرد.

 

بنابراین واردات نهاده‌های دامی به کشور به‌عنوان یک محصول پایه و خام، مهم و ارزشمند است زیرا نهاده‌های دامی وارد چرخه تولیدشده و موجب افزایش تولید دام زنده در کشور خواهد شد و این مسئله سبب افزایش انواع گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات و انواع فراورده‌های آن‌ها باارزش افزوده بالا خواهد شد.

نتیجه این روند منجر به تنظیم بازار در اثر رشد تولید می‌شود. همچنین رشد اقتصادی و گردش ارزی، به دلیل صادرات محصولات فراوری‌شده باارزش افزوده چند برابری را خواهد داشت.

به همین دلیل رشد 30 درصدی واردات نهاده‌های دامی یکی از اقدامات قابل‌تحسین بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در دوره اخیر است که در پی آن ما شاهد رشد تولید درزمینهٔ پروتئین و لبنیات در سال‌های آینده خواهیم بود.

 

سهم 60 درصدی ذرت دامی در واردات نهاده دامی

طبق آمارها ذرت دامی با پنج میلیون تن به ارزش دو میلیارد دلار بیشترین سهم از واردات نهاده‌های دامی را در هفت‌ماهه نخست امسال به خود اختصاص داده است. ذرت دامی یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های دامی موردنیاز دامداران است که حدود 60 درصد واردات نهاده دامی را به خود اختصاص داده است این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته چهار میلیون تن ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و 517 میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده بود.

 

افزایش  25 مبدأ واردات انواع نهاده‌های دامی به کشور

این روزها به دلیل تحریم و ممنوعیت‌های صادراتی کشورها، تنوع سازی مبادی وارداتی بسیار مهم و ضروری است. با اقدامات بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در دوره اخیر ما شاهد آن هستیم که نسبت به سال گذشته بازارهای جدیدی  به مبادی وارداتی کشور اضافه‌شده است ازجمله؛ اتریش، ارمنستان، ازبکستان، اسلواکی، افغانستان، امارات به‌عنوان واسطه، انگلستان، اوکراین، آلمان، برزیل، تایوان، ترکیه، چین، روندا، رومانی، سوازیلند، سوئیس، عمان، روسیه، قبرس، قرقیزستان، قزاقستان، کانادا، هلند و هنگ کنگ 25 مبدأ واردات انواع نهاده‌های دامی به کشور بوده‌اند؛ این در حالی است که درگذشته تنها دو کشور مبادی واردات این محصولات بودند.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایانا

تاریخ انتشار: 1402/09/15

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد