معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی: عشایر نیمی از دام سبک کشور را در اختیار دارند

 

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید دامداری عشایر که نیمی از دام سبک کشور را در اختیار دارند تقویت شود و برای مدیریت آن اتاق فکر داشته باشیم.

محمدابراهیم حسن نژاد در نشست هم اندیشی در خصوص دامداری عشایر که در سالن کوچ سازمان امور عشایر برگزار شد، اظهار داشت: دامداری در ایران در صده ها و دهه های گذشته بر اساس اتکا به مرتع بوده و شیوۀ گله داری سنتی قادر بود دام کشور را تولید کند اما امروز این شیوه قابل رقابت با دامداری صنعتی نیست.

وی با اشاره به اینکه تولید دام اگر اقتصادی نباشد و قابل رقابت با دنیا نباشد، استمرار آن کار سختی است، اظهار کرد: امروز گوشت گوسفند ایرانی بهترین گوشتی است که در جهان وجود دارد و با ذائقۀ مردم ایران سازگاری دارد و کشورهای عربی نیز تمایل زیادی برای استفاده از گوشت دام ایرانی دارند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید دامداری عشایر که نیمی از دام سبک کشور را در اختیار دارند تقویت شود و برای مدیریت گوشت گوسفند اتاق فکر داشته باشیم.

حسن نژاد با بیان اینکه امروز استارت کار را از سازمان امور عشایر زده ایم، ادامه داد: لازم است اتاق فکری با موضوع توسعه و مدیریت دام سبک کشور ایجاد کنیم و دامداران عشایری و گوسفندداران پیشرو کشور و نمایندگان دستگاه های مرتبط هم در این کارگروه حضور داشته باشند و از تجربیات دامداری در سایر کشورها نیز استفاده کنیم و خط مشی گذاری لازم انجام و دامداران را هدایت کنیم.

 

 افزایش بهره وری عامل کلیدی در دامداری

مجید دهقان شعار نماینده سابق ایران در فائو و فوق تخصص بذر و نهال نیز در این نشست با اشاره به تجربیات بین المللی خود در حوزه دامداری، بهره وری را مشکل اصلی دامداری در ایران عنوان کرد و افزود: در ایران از پشم دام استفادۀ بهینه نمی شود در صورتی که پشم دام در نیوزلند با فرآوری صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه در ایران حدود 50 میلیون راس گوسفند و 27 نژاد بومی گوسفند داریم، گفت: بخش اعظم پشم با کیفیت در ایران به دلیل نبود دستگاه های روزآمد برای شستشو و فرآوری، سوزانده و یا دفن می شود که زیان زیادی به دامداران و عشایر وارد می شود.

دهقان شعار بیان داشت: در سال 1989 در نیوزلند 76 میلیون راس دام وجود داشت و در سال 2023 حدود 25 میلیون راس دام؛ آن زمان سه میلیارد دلار صادرات گوشت داشتند و الان هم همان سه میلیارد دلار و این یعنی اینکه بهره وری را بالا برده اند.

وی ادامه داد: افزایش بهره وری عامل کلیدی در دامداری است و توفیق کشور نیوزلند نیز ناشی از افزایش بهره وری است که نتیجۀ استفاده از فن آوری های نوین است.

دهقان شعار اظهار داشت: علیرغم کاهش 270درصدی تعداد گوسفندان در نیوزلند طی این سال ها، علاوه بر تأمین گوشت مورد نیاز شهروندان، درآمد این کشور از صادرات گوشت گوسفند و جایگاه آن در صادرات جهانی حفظ شده است.

 

منبع خبر: سازمان امور عشایر ایران

تاریخ انتشار: 1402/08/27

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد