700 تا 800 هزار شغل به صورت مستقیم به دامداری عشایر متصل است

 

سرپرست سازمان امور عشایر ایران گفت: حدود 700 تا 800 هزار شغل به صورت مستقیم به دامداری عشایر متصل است و بیش از آن نیز شغل غیرمستقیم ایجاد شده است.

سیاوش احمدی میرقائد در نشست هم اندیشی در خصوص دامداری عشایر که باحضور معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در سالن کوچ سازمان امور عشایر برگزار شد، اظهار داشت: زندگی، معیشت و هستی عشایر متکی به دام است و مسائل اقتصادی و اجتماعی آنان وابستگی زیادی به دام دارد.

وی با بیان اینکه­ دامداری در مناطق عشایری همچنان به صورت سنتی انجام می شود و سند بالادستی برای دام سبک عشایر نداریم، تاکید کرد: برای حفط دامداری عشایر نیاز است سند بالادستی تدوین شود تا با توجه به شرایط مناطق عشایری، بتوانیم برای آنان کار انجام دهیم.

احمدی میرقائد گفت: با شرایط فعلی، دامداری برای عشایر صرفه اقتصادی ندارد لذا نیاز است با توجه به شرایط روز و مقتضی مناطق عشایری، برنامه ای برای دام سبک عشایر تدوین شود.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران بیان داشت: حدود 700 تا 800 هزار شغل به صورت مستقیم به دامداری عشایر متصل است و بیش از آن نیز شغل غیرمستقیم ایجاد شده و از بین رفتن آن باعث بروز مشکلاتی در تامین گوشت قرمز کشور می شود.

وی یادآور شد: تأمین نهادۀ دامی از طریق تعاونی های عشایری و تأمین تسهیلات برای زنجیرۀ تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری از اقداماتی است که توسط سازمان امور عشایر ایران انجام می شود.

داریوش نعمت اللهی مدیرکل بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر ایران نیز در ابتدای این نشست گزارشی در خصوص وضعیت دامداری عشایر و اجرای طرح زنجیره گوشت قرمز در مناطق عشایری کشور ارائه داد و در پایان نشست مقرر شد کارگروهی با حضور عشایر پیشرو در دامداری و نمایندگانی از دستگاه های مرتبط با موضوع تشکیل و برنامه ریزی های لازم برای دامداری عشایر در این کارگروه انجام شود.

 

منبع خبر: سازمان امور عشایر ایران

تاریخ انتشار: 1402/08/27

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد