تکنولوژی کارخانجات خوراک دام ایران با کشورهای اروپایی برابری می کند

 

معاون دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون تکنولوژی کارخانجات خوراک دام و طیور ایران نه تنها کمتر از کشورهای اروپایی نیست بلکه با آنها برابری می کند.

«محمودرضا حیدری» امروز (سه‌شنبه) در حاشیه مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه و همایش بین‌المللی خوراک دام و طیور و آبزیان (فیدکسپو) در محل بوستان گفت و گو، افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه ارایه دستاوردهای جدید صنعت خوراک دام و طیور، بروزرسانی کارخانجات ، استفاده بهینه از خوراک تولیدی، و همچنین استفاده از ضایعات کشاورزی موجود در خوراک دام و طیور و آبزیان است.

معاون دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: این نمایشگاه توانست طی هشت سال گذشته با حضور شرکت های داخلی و خارجی به اهداف تعیین شده خودش برسد به طوری که طی این مدت تعداد کارخانجات ما سیستم های کارگاهی و سنتی به سیستم های بهینه و پیشرفته ارتقا پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین محصولات تولیدی تنوع زیادی پیدا کرده و استفاده از ضایعات کشاورزی در کارخانجات بیشتر شده و توانستیم بهینه سازی را در خوراک دام افزایش بدهیم به طوری که راندمان تولید را با توجه به خوراک مطلوب در طیور گوشتی و دام ایجاد کنیم.

حیدری گفت: روند تولید گوشت مرغ ، شیر و گوشت قرمز آمارش و افزایش رشد مشخص است هماهنگ با این میزان واردات نهاده هایمان مشخص است اما به هر صورت تولید رشدمان در تولید گوشت سفید و گوشت قرمز به نوعی بود که ما استفاده از بهره های تغذیه ای و مسائل ژنتیکی را داشتیم.

وی تصریح کرد: در بخش طیور سال گذشته ۸.۱ میلیون تن ذرت، ۴ میلیون تن کنجاله سویا و دانه سویا وارد شده است و بیشتر برای بخش طیور و تخم گذار استفاده شده و بخش اندکی برای گاوداری های صنعتی استفاده شده است.

به گفته وی، در دامداری های سنتی و روستایی تکیه ما روی مراتع و علوفه است و در ارتباط با دام سبک و پرواربندی ها بیشتر به علوفه داخلی متکی هستیم.

معاون دفتر بهبود و تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: در بخش طیور به علت مشکلات کم آبی در کشور، کشت پرآب ذرت امکان پذیر نیست بنابراین ذرت از خارج کشور وارد می شود.

وی با بیان اینکه کیفیت خوراک دام و طیور بستگی به مواد اولیه ای دارد که استفاده می شود افزود: به طور قطع کیفیت بالا و قیمت پایین محصول برای پرورش دهندگان اهمیت دارد زیرا آنان می توانند با سود بیشتر محصول کیفی تری تولید و به بازار عرضه کنند.

حیدری تکنولوژی کارخانجات خوراک دام و طیور را مطلوب دانست و اظهارداشت: ایران پیش از این که در تامین برخی نهاده ها مشکل نداشت صادرکننده کنستانتره و خوراک آماده طیور به حوزه خلیج فارس بوده است.

هشتمین نمایشگاه و همایش بین‌المللی خوراک دام و طیور و آبزیان (فیدکسپو) با حضور ۸۰ شرکت داخلی و ۱۴ شرکت خارجی از امروز ۲۳ آبان تا ۲۶ آبان به مدت چهار روز در محل بوستان گفت و گو برپا بوده و پذیرای علاقه‌مندان است.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا

تاریخ انتشار: 1402/08/23

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد