تقویت صنعت دامداری گیلان با پرورش بُز

 

پرورش بز در کنار طیف وسیعی از پرورش گوسفند در استان گیلان به توجه به بازارپسندی که در شمال دارد و همچنین مزیت‌های نسبی دیگری همچون کمک به محیط‌زیست و تأمین منابع پروتئینی، می‌تواند فرصتی بسیار مهم برای تقویت صنعت دامداری و دامپری در استان باشد.

گوسفند و بز تالشی که به دلیل تولید گوشت گوسفندی عالی، پیه کوچک و الیاف پشم بلند شناخته می‌شوند، نه‌ تنها به دلیل صرفه اقتصادی بلکه به دلیل تأثیر مثبت بر محیط‌زیست مورد توجه قرار گرفته‌اند.

علاوه بر این، به دلیل ویژگی‌های حسی و طعم منحصربه‌فرد گوشت تالشی که مورد علاقه مصرف‌کنندگان شمالی است، می‌تواند به‌ عنوان یک استراتژی بازاریابی مؤثر عمل کند.

گوسفندان تالشی بومی ایران دارای جمعیتی تقریبی ۴۰۰ هزار رأس در شمال کشور و عمدتاً در نواحی شمالی و غربی استان گیلان و ساکن مناطق کوهستان بین اسالم، خلخال، اشکورات و دیلمان هستند.

این گوسفندها به دلیل سازگاری با محیط محلی، شناخته‌ شده‌اند و به دلیل جثه کوچک، کیفیت گوشت و توانایی رشد در کوهپایه‌های دیم و استپ‌های کوهپایه‌ای با بارندگی سالانه ۱۳۰۰ میلی‌متر، ارزشمند هستند.

حامد کیومرثی پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به سابقه بسیار دور پرورش بز در گیلان اشاره می‌کند و می‌گوید: گیلان با توجه به شرایط اقلیمی موجود در آن، مستعد دامداری و پرورش دام است و متأسفانه گوشت بز در مقایسه با گوشت گاو، گوسفند و سایر منابع پروتئین حیوانی جایگاه مناسبی را به دست نیاورده است.

با به نژادی، استفاده از روش‌های نوین تغذیه‌ای و همچنین اصول صحیح طبخ می‌توان بازارپسندی گوشت بز را افزایش داد؛ به گفته پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، مواد غذایی که می‌تواند برای سلامت بزها بسیار مفید باشد شامل یونجه به‌ عنوان یک منبع مناسب پروتئین و کلسیم و قابلیت هضم بسیار مناسب، ذرت که به دلیل وجود نشاسته بالا باید در میزان مصرف آن دقت کرد، نمک‌های معدنی و همچنین علوفه‌ها به دلیل فیبر بالا و کمک به‌ سلامت دستگاه گوارش است. ولی باید ذکر کرد که بزها قادر به استفاده از گروه وسیعی از موارد خوراکی باکیفیت‌های مختلف هستند که این موجود ارزشمند را به یک حیوان اقتصادی و مقاوم تبدیل کرده است.

کیومرثی می‌گوید: بزها می‌توانند به پاک‌سازی محیط‌زیست کمک کنند؛ بزها به‌ عنوان ابزاری برای کمک به ریشه‌کنی بوته تمشک و کاهش استفاده از علف‌کش‌ها برای کنترل علف‌های هرز مهاجم بسیار مؤثرند.

دنیایی در حال تغییر که نگرانی‌های زیست‌محیطی در درجه اول اهمیت قرار دارد، پرورش گوسفند تالشی هم مزایای اقتصادی برای کشاورزان و هم رویکردی پایدارتر برای دامداری ارائه می‌کند که با چالش‌های آب و هوایی در حال تحول همسو است.

گوشت بز حاوی مواد مغذی فراوانی است و مصرف گوشت بز تأثیر زیادی بر کاهش خطر التهاب رنگ‌های خونی و سلامت افراد دارد و مجموعه این خصوصیات این حیوان ارزشمند را به گزینه‌ای مناسب برای تقویت صنعت دام‌پروری و کمک به اقتصاد کشور می‌کند.

 

منبع خبر: خبرگزاری فارس

تاریخ انتشار: 1402/08/23

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد