راهکار دستیابی به پایداری تولید گوشت قرمز چیست؟

 

دست اندرکاران صنعت دامپروری معتقدند که تامین سرمایه در گردش، تامین مستمر نهاده ها و استمهال وام دامداران در دستیابی به پایداری تولید و خودکفایی گوشت تاثیر بسزایی دارد.

بعد از اصلاح نظام یارانه در پی افزایش چندبرابری قیمت نهاده های دامی، مسئولان وزارت جهاد و دولتمردان سیاست هایی همچون پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در راستای تامین نقدینگی دامداران و استمهال وام ها را اتخاذ کردند که متاسفانه این موضوع آن طور که باید و شاید مورد توجه قرارنگرفته است.

بنابر آمار سالانه ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که در صورت حمایت از صنعت دامپروری، امکان خودکفایی گوشت در داخل وجود دارد. اما کشتار دام های مولد در سال گذشته و کمبود جمعیت دام پروار موجب شد تا مسئولان وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار اقدام به واردات کنند که بنابر برنامه ریزی صورت گرفته واردات گوشت تا بهار سال آینده ادامه دارد.

در همین رابطه علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: واردات مدیریت شده گوشت قرمز و تامین مستمر نهاده های دامی منجر به ثبات بازار پروتئین و روند نسبی کاهش قیمت شده است. با توجه به استمرار روند واردات، مشکل خاصی در تامین و توزیع گوشت قرمز نداریم و همواره با تامین نهاده دامی بدنبال خودکفایی گوشت قرمز در داخل هستیم‌.

در ادامه افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: هم اکنون تولیدکنندگان دام سبک و سنگین با مشکلات استمهال وام ها و تامین سرمایه در گردش بدلیل افزایش چندبرابری هزینه ها ناشی از اصلاح نظام یارانه روبرو هستندچراکه نقدینگی فعلی دامداران بسیار محدود است. تامین سرمایه در گردش از طریق تسهیلات بانکی با بهره بالا بر قیمت تمام شده دام زنده و گوشت اثر می گذارد. تامین سرمایه در گردش ارزان قیمت و مسئله بعدی بازار از جمله چالش های پیش روی تولیدکنندگان است.

صدردادرس ادامه داد: قیمت نهاده های دامی نسبت به ابتدای سال کاهش یافته است که یکی از علل آن به کاهش جمعیت دام سبک و سنگین باز می گردد که با کاهش جمعیت دامی در سامانه بازارگاه، تقاضا برای خرید نهاده کاهش می یابد و در نهایت بازار رقابتی می شود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه قیمت دام پایه پروار یکی از اقلام اصلی هزینه پرواربندی محسوب می شود، افزود: با کاهش جمعیت دامی، قیمت دام پایه پروار سبک و سنگین افزایش می یابد که در نتیجه قیمت دام پروار و گوشت بالا می رود که ترغیب دامداران برای نگهداری گله های مولد، رونق گله های مولد با دام داخلی و احیای گله های مولد راهکار کاهش قیمت دام پروار است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه ۶۰ درصد از جمعیت کشور مشمول دریافت یارانه هستند، گفت: گوشت قرمز داخلی اعم از گوسفندی و گوساله باید وارد کالابرگ الکترونیک شود چراکه این امر منجر به افزایش قدرت خرید و هدایت نقدینگی به سمت تولید می شود.

او با اشاره به راهکارهای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز در کشور گفت: خودکفایی با شرایط فعلی مسیر طولانی تری دارد، اما احیای مجدد بازار از طریق کالابرگ الکترونیک منجر به تحقق این امر می شود. هرچند سیاست گذاران اعلام می کنند که به سبب محدودیت منابع مالی، امکان کمک وجود ندارد. اما می توان راهکارهایی اتخاذ کرد که برای دولت هزینه ای در بر نداشته باشد و منجر به رونق تولید شود.

بنابر قانون، صادرات حتی به منظور تنظیم بازار نباید ممنوع باشد، درحالیکه مسئولان اعلام می کنند که برای رونق بازار داخل تا زمان افزایش تولید صادرات ممنوع است.

 

شکلی در تولید گوشت قرمز نداریم

آقای مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: با توجه به خسارت های وارده ناشی از خشکسالی قرار بود وام های دامداران تمدید شود هم اکنون مشکلی در تامین نهاده های دامی جو و ذرت نداریم و تنها در ارتباط با کنجاله سویا مشکل داریم که در حال رفع شدن است. با توجه به مشکلات تامین کنجاله سویا، وزارت جهاد مجوز واردات را به اتحادیه داده است که پیش بینی می شود مشکل هرچه سریع تر رفع شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با اشاره به افزایش چندبرابری قیمت نهاده های تولید بعد از اصلاح نظام یارانه افزود: بعد از اصلاح نظام یارانه با افزایش قیمت نهاده ها، تولید مقرون به صرفه نیست که با واگذاری برخی اختیارات به اتحادیه امیدواریم که تولید شکوفا شوند. در شرایط کنونی مشکل اصلی  دامداران کمبود نقدینگی است که تمامی مسئولان و تصمیم گیران باید پای کار آیند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی گوشت قرمز در کشور وجود دارد، افزود: هم اکنون مشکلی در تامین و تولید گوشت داخل نداریم، اما در راستای پایداری باید تولید مقرون به صرفه باشد. بنابر آمار واردات گوشت از گمرگ در قبال تولید داخل قابل مقایسه نیست چراکه یک درصد تولید داخل، وارد می شود. به عنوان مثال در تهران روزانه ۱۲ هزار راس دام سبک و ۷۰۰ راس دام سنگین مربوط به تولید داخل کشتار می شود، درحالیکه ۵۰۰ راس در روز وارد می شود.

با توجه به پتانسیل خودکفایی گوشت قرمز، سیاست تامین مستمر نهاده های دامی و اتخاذ سیاست های حمایتی همچون تامین سرمایه در گردش ارزان قیمت می تواند به پایداری تولید و تحقق دستیابی به سیاست خودکفایی منجر شود چراکه طبق آمار ۷۵ درصد گوشت قرمز از دام سنگین تامین می شود که تهیه و توزیع به موقع نهاده بر تولید و تنظیم بازار تاثیر بسزایی دارد.

 

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان

تاریخ انتشار: 1402/08/21

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد