قیمت گوشت اعلام شد/ نرخ‌ها با سطح درآمد تناسب ندارد

 

رییس صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندی اظهار داشت: قیمت دام زنده بین 200 هزار تومان تا 210 هزار تومان در شهرستان رسیده و در تهران نیز بعد از ذبح و فرآوری با قیمت کنونی در بازار عرضه می‌شود. مغازه‌دار با قیمت بین 410 تا 420 هزار تومان خرید و با 10 درصد سود عرضه می‌کند.

علی اصغر ملکی، رییس صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندی، در خصوص عرضه گوشت وارداتی گفت: گوشت وارداتی بازار خود را دارد و در حال عرضه است. متقاضیان به سهولت از مراکز تعیین شده خرید می‌کنند و اکنون در 20 ماه بازار آرام است.

وی در ارتباط با قیمت گوشت گفت: قیمت گوشت وارداتی با نرخ مصوب، با قیمت 285 هزار تومان و 310 هزار تومان در حال توزیع است. گوشت داخلی به تناسب قبل عرضه می‌شود. البته بازار پررونق نیست.

ملکی گفت: عرضه وجود دارد اما تقاضا اندک بوده، در واقع قیمت گوشت با سطح درآمد تناسب ندارد و گران است. دلیل گرانی هم بالا بودن قیمت گوسفند است. بطوریکه قیمت دام زنده بین 200 هزار تومان تا 210 هزار تومان در شهرستان رسیده است. در تهران نیز بعد از ذبح و فرآوری با قیمت کنونی در بازار عرضه می‌شود. مغازه‌دار با قیمت بین 410 تا 420 هزار تومان خرید و با 10 درصد سود عرضه می‌کند.

وی گفت: واردات انجام شده و همه روزه در مراکز مخصوص، مغازه‌داران، میادین تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود. امروز هم در اخبار شنیده شده که تعرفه گمرکی گوشت صفر شده تا واردکنندگان بتوانند میزان بیشتری گوشت را وارد کنند و در فصل زمستان دچار چالش در این حوزه نشویم.

رییس صنف تهیه و توزیع گوشت گوسفندی علت واردات را اینگونه تشریح کرد: در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌ها، دام‌های مولدی که راهی کشتارگاه شدند، ذبح شده است. بنابراین، با کمبود روبه رو هستیم. در ماه‌های فصل سرد، معمولا با افزایش مصرف پروتئین مواجه می‌شویم و نیازمان بیشتراز میزان عرضه فعلی، خواهد بود. واردات، طبق درخواست خودمان، صورت گرفته و وزارت جهاد کشاورزی حمایت کرده است. در واقع، واردات به منظور تنظیم بازار صورت می‌گیرد.

ملکی در خصوص گران بودن قیمت دام داخلی گفت: بالا بودن قیمت دام به علت گران بودن نهاده است. در 6 ماهه دوم، دام داخل واحد تولیدی خوراک می‌خورد و باید جو، کاه، یونجه بدهند که قیمت بالایی دارند. مزد و هزینه کارگر هم بالا است. این عوامل باعث بالا رفتن هزینه‌های دام می‌شود. دامدار هم مقصر این مساله نیست، وقتی هزینه کرده باید هزینه‌هایش را تامین کند. در سال‌های اخیر نبود نهاده، باعث شده دامداران دام را فروخته یا اگر نگه داشته است، هزینه کند تا قیمت دام بالا برود.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایلنا

تاریخ انتشار: 1402/08/20

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد