کاهش هزینه‌های تامین خوراک دام با فناوری نانو

 

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان نسل سوم مکمل‌های خوراک دام را در کشور توسعه داد که علاوه بر جذب بالا، حساسیت به دما و رطوبت در آن حذف شده است.

فاطمه سقطچی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه ۶۰ درصد از هزینه‌های شرکت‌های حوزه دام و طیور مربوط به خوراک است، گفت: ما با توسعه یک محصول نانویی، مکمل خوراک دامی ارائه کرده‌ایم که علاوه بر کاهش هزینه‌های خوراک دام، اثربخشی و جذب بالاتری نسبت به مکمل‌های رایج دارد.

سقطچی خاطر نشان کرد: ما تولیدکننده نسل سوم مکمل معدنی خوراک دام هستیم که با فناوری‌ نانو این محصول را به تولید رساندیم. استفاده از مکمل‌ها در حال حاضر یک نیاز در صنعت است و پیش از این مکمل‌های نسل اول و دوم ارائه شده بود.

وی با بیان اینکه در نسل اول مکمل‌های دامی، ترکیبات معدنی از معادن استخراج می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت، اظهار کرد: این مکمل‌ها جذب کم و آلودگی زیادی داشتند و برای رفع این چالش در نسل دوم از کیلاته‌کننده‌ها استفاده شد که جذب مکمل‌ها افزایش یافت، اما تداخل جذبی و حساسیت به دما و رطوبت به‌عنوان عامل مشکل‌زا وجود داشت.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: یک شرکت آمریکایی -هلندی، بعد از ۱۰ سال تحقیق و توسعه نسل سوم مکمل‌ها را تولید کرد و به بیش از ۹۰ کشور صادر کرد و ما نیز بر اساس آن نسل سوم مکمل‌های معدنی خوراک دام را توسعه دادیم.

به گفته وی، در نسل سوم مکمل خوراک دام علاوه بر وجود مزیت‌های نسل‌های پیشین، حساسیت این مکمل‌ها به دما و رطوبت حذف شد.

به نقل از ستاد نانو، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تاکید کرد: با توجه به این که بیشترین هزینه در کسب و کار دام و طیور مربوط به خوراک است، با افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه می‌توان کمک شایانی به این صنعت کرد.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

تاریخ انتشار: 1402/08/20

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد