وجود حدود ۷ هزار شتر در خوزستان/پرورش شتر در ۱۴ شهرستان

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سالانه حدود ۱۵۰ تن شیر شتر و حدود ۲۰۸ تن گوشت شتر در خوزستان تولید می‌شود.

عبدالامیر نیرومند در خصوص پرورش شتر در استان خوزستان اظهار کرد: بر اساس آخرین برآورد انجام‌شده استان خوزستان دارای حدود ۷۰۰۰ نفر شتر است که در ۱۴ شهرستان پراکنش دارند.

او افزود: در این زمینه می‌توان به شهرستان‌های هویزه، شوش، دشت آزادگان، حمیدیه، هندیجان و بهبهان به عنوان عمده‌ترین مناطق پرورش شتر اشاره کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: شترداران از گذشته تاکنون به همراه سایر دام‌های خود به فعالیت شترداری اقدام و نسل در نسل این حرفه را حفظ و نگهداری کرده‌اند و امیدواریم این مساله تداوم داشته باشد.

نیرومند عنوان کرد: با توجه به شرایط خاص فیزیولوژیکی بدن شتر و مقاومت بالای آن در شرایط گرما و کویری، بیشتر آن‌ها در مناطق بیابانی استان زندگی و فعالیت می‌کنند و ابن موضوع می‌توان فرصت بسیار خوبی باشد که باید از آن بهره‌مند شویم و پرورش شتر در استان را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد تولیدات این دام، تقاضای مردم جهت استفاده از شیر و گوشت شتر در حال گسترش و افزایش است، افزود: سالانه حدود ۱۵۰ تن شیر شتر و حدود ۲۰۸ تن گوشت شتر در خوزستان تولید می‌شود.

 

تشکیل تعاونی شترداران در استان برای اولین بار

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سازمان جهاد کشاورزی خوزستان جهت توسعه و حمایت از پرورش شتر اقدامات مختلف و متنوعی را دنبال کرده است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به تشکیل تعاونی شترداران استان برای اولین بار در تاریخ استان با هدف ارائه بهتر خدمات به این بخش و توزیع سبوس به صورت مستمر اشاره کرد.

نیرومند ادامه داد: احداث مرکز جمع‌آوری شیر که با پیگیری انجام‌شده و در صورت تخصیص اعتبارات مربوطه، عملیات اجرایی آن در دو منطقه از استان آغاز خواهد شد از دیگر اقدامات در بحث حمایت از شترداران است که این امر نقش مهمی در ایجاد انگیزه بیشتر تولید در این بخش را ایفا می‌کند.

او افزود: همچنین جذب سرمایه‌گذار به منظور احداث واحد‌های بزرگ صنعتی پرورش شتر نیز در دستور کار بوده و در کمیته سرمایه‌گذاری بخش دامپروری استان از اولویت خاصی برخوردار است.

نیرومند یادآور شد: در کنار این موارد به لحاظ طبیعت تغذیه‌ای شتر، این سازمان در حال پیگیری جهت کشت گیاهان مرتعی ویژه تغذیه شتر در شهرستان‌های شوش و دشت آزادگان است.

 

منبع خبر: خبرگزاری بسیج

تاریخ انتشار: 1402/08/20

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد