تولید پماد شیرگاو برای درمان زخم دیابتی‌ها درگیر بروکراسی است

 

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اولین مطالعه بالینی تاثیر پماد شیر گاو بر زخم‌های دیابتی‌ها موفق عمل کرده اما هنوز به مرحله تولید نرسیده است.

رسول سلطانی بعد از ظهر سه شنبه در سلسله نشست‌های ترجمان و تبادل دانش با اصحاب رسانه با اشاره به درمان سخت زخم دیابتی اظهار داشت: این نوع از زخم‌ها به دلیل عدم خون رسانی صحیح در این قسمت و انسداد عروقی وضعیت بدتری نسبت به سایر زخم‌ها دارند.

وی ادامه داد: این زخم‌ها مستعد عفونت هستند و عفونت پای دیابتی ناشی از چند نوع میکروب است و باید از چند نوع آنتی بیوتیک استفاده کرد که این موضوع درمان را سخت می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با شیوع این زخم باعث می‌شود که عفونت به استخوان برسد و قطع پا ضروری می‌شود که مهم‌ترین علت قطع پا نیز عفونت و گرانی شدید این درمان‌ها برای التیام است.

وی با اشاره به تحقیقات جدید این دانشکده در راستای تأثیر پماد موضعی شیر گاو که یکی از درمان‌های این نوع از زخم است، گفت: بیماران بیمارستان الزهرا اصفهان به دودسته تقسیم شدند که یک دسته از پانسمان‌های نوین و گران قیمت استفاده کردند و گروه دیگر پماد شیر گاو را طی دو هفته استفاده کردند و دیده شد که میزان کاهش اندازه زخم حدود ۴۴ درصد با درمان پماد شیر گاو رخ داده و در گروه بیماران پانسمان نوین ۲۴ درصد بود.

سلطانی با اشاره به اینکه محدوده بیماران حدود ۵۰ بیمار بوده است، گفت: این اولین مطالعه بالینی در کشور بوده و هنوز به مرحله تولید و تجاری سازی نرسیده است که بروکراسی‌های موجود یکی از موانع سر راه عملیاتی کردن و تجاری سازی آن به شمار می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: در واقع این پماد طی فرآیندی از شیر پاستوریزه به دست می‌آید که در آزمایشگاه‌های دانشکده شیر را به پودر تبدیل کرده و در پماد از ۲۰ درصد شیر گاو استفاده می‌شود.

 

کمردرد، بیشترین اختلالال سکلتی عضلانی شاغلین

سارا کریمی عضو هیئت علمی گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به بررسی عملکرد ارگونومیکی و شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی در شاغلین منطقه غرب استان اصفهان اظهار کرد:

ارگونومی به طراحی محیط کار متناسب با ظرفیت افراد گفته می‌شود و حیطه‌های مختلفی دارد که اختلالات اسکلتی عضلانی به لحاظ شغلی که افراد دارد ایجاد می‌شود.

وی حمل بار سنگین، هل دادن، کارهای تکراری با سرعت مانند تایپیست‌ها، نشستن‌ها و ایستادن‌های طولانی مدت، وضعیت نامناسب بدن در زمان کار کردن را از عوامل ایجاد خطر در این حوزه عنوان کرد و گفت: پویش بررسی این اختلالات سال گذشته به اتمام رسید که در ۹ گروه و ۳۸۲ کارگاه انجام شد که تعداد کل کارگران حدود ۷۴ هزار بودند و با ۶ روش وضعیت بدنی آنها مورد بررسی قرار گرفت.

کریمی بیشترین اختلالات را مربوط به کمر درد و کمترین را مچ درد دانست و افزود: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نفر مشکل کمر درد داشتند و درد در مچ دست را حدود ۳۴۵ نفر اعلام کردند که کمر درد ارتباط معنا داری با هل دادن بار داشت.

وی ادامه داد: از این میان حدود ۸ هزار نفر وضعیت نامناسب بدنی داشتند و ۲ هزار نفرنیز کار با ابزارنامناسب ،۱۰ هزار نفر کارهای تکراری و ۴ هزار نفر بلند کردن بار را گزارش دادند.

عضو هیئت علمی گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: آموزش حرکات ورزشی و طریقه قرارگیری مناسب بدن می‌تواند در این راستا به کاهش این اختلالات کمک کند اما باید آموزش‌ها مستمر باشد.

 

منبع خبر: خبرگزاری مهر

تاریخ انتشار: 1402/08/16

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد