ظرفیت تولید سالانه ۳ هزار قطعه جنین گاو با نرخ آبستنی ۴۰ تا ۵۰ در شرکت سینا فناوران ماندگار

 

کارشناس آزمایشگاه جنین‌شناسی و عضو تحقیق و توسعه شرکت سینا فناوران ماندگار؛ گفت: فعالیت این شرکت از سال ۹۹ آغاز شده و تا به حال بیش‌از ۱۰هزار قطعه جنین منجمد و تعیین جنسیت شده تولید نموده که درصد نرخ آبستنی آن حدودا۴۰-۵۰ درصد است و در حال حاضر شرکت سینا فناوران ماندگار ظرفیت تولید ۳ هزار جنین گاو در سال را دارد.

کارشناس آزمایشگاه جنین‌شناسی و عضو تحقیق و توسعه شرکت سینا فناوران ماندگار؛ گفت: فعالیت این شرکت از سال 99 آغاز شده و تا به حال بیش‌از 10هزار قطعه جنین منجمد و تعیین جنسیت شده تولید نموده که درصد نرخ آبستنی آن حدودا40-50 درصد است و در حال حاضر شرکت سینا فناوران ماندگار ظرفیت تولید 3 هزار جنین گاو در سال را دارد.

مصطفی پورنورعلی در محل غرفه این شرکت در سومین جشنواره جشنواره ملی گاو هلشتاین ایران_اصفهان با بیان این که شرکت ما در بحث اصلاح نژاد از طریق تولید جنین گاو فعالیت می‌کند؛ اظهار کرد: در گذشته اصلاح جنین با اسپرم دریافتی از گاو نر صورت می‌گرفت که این امر زمان‌بر بود و ۴ نسل به طول می‌انجامید، اما با استفاده از این فناوری تنها با تولید جنین در نسل اول اصلاح نژاد صورت می‌گیرد. در این تکنولوژی تخمک‌ها به صورت هفتگی از گاوهای پربازده در شرکت سینا فناوران ماندگار با استفاده از سونوگرافی گرفته شده و به آزمایشگاه جنین‌شناسی منتقل می‌شوند، سپس تخمک‌ها در آزمایشگاه با بهترین اسپرم‌ها، لقاح آزمایشگاهی داده می‌شود. پس از آن طی ۸-۷ روز، جنین‌ها کشت داده و در مرحله بلاستوسیست به عنوان محصول نهایی منجمد می‌شوند. در نهایت، جنین‌ها به دامداری مشتریان منتقل شده، از انجماد خارج می‌شود و در رحم گاو میزبان کاشته می‌شود.

کارشناس آزمایشگاه جنین شناسی و عضو تحقیق و توسعه شرکت سینا فناوران ماندگار عنوان کرد: این کار تقریبا از سال 93 و در قالب پژوهشگاه جهاد دانشگاهی ابن سینا آغاز شد و از سال 99 شرکت سینا فناوران که خود وابسته به پژوهشگاه ابن سینا می‌باشد ادامه فعالیت را برعهده گرفت.

پور نورعلی اظهار کرد: در حال حاضر شرکت سینا فناوران ماندگار ظرفیت تولید 3 هزار جنین را در سال دارد و در صورت بالا بودن تقاضا توان تولید جنین بیشتر را هم دارد. معمولا مشتریان ما دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی هستند. همچنین با برخی از هولدینگ‌های بزرگ دامپروری کشور مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، آستان قدس رضوی و بنیاد شهید قرارداد انتقال جنین داریم. همچنین بخش خصوصی همیشه پای کار بوده و کار را ابتدا با بخش خصوصی آغاز نمودیم و در چند گاوداری جنین به صورت رایگان کاشتیم تا نتایج میزان گیرایی آنها، برای طرفین مشهود شده و برای سایر مشتریان جلب اعتماد گردد.

وی افزود: یکی دیگر از مزیت‌های تولید آزمایشگاهی جنین نجات گونه‌های در خطر انقراض است. مانند گاوهای نژاد سیستانی و حتی یوزپلنگ ایرانی.  بدین گونه که می‌توان با تولید جنین از گونه‌های موجود، و انتقال آن به رحم گیرنده، از انقراض آنها جلوگیری نمود. همچنین می‌توان با تولید جنین از دام‌های پربازده یک گله، به تکثیر آن کمک نمود. مثلا دامداری در گله خود گاوی با تولید 70 کیلوگرم شیر دارد. شرکت ما می‌تواند با تولید جنین از گاو مزبور، به تکثیر آن در گله کمک کند.

پورنورعلی با بیان این که برای تولید جنین گاو بین 50 تا 60 نفر بطور مستقیم و حدود 100 نفر هم بطور غیر‌مستقیم مشغول کار هستند؛ اظهار کرد: شرکت سینا فناوران ماندگار بزرگترین تولید کننده جنین از گاوهای ممتاز نژاد جرزی، سیمنتال، شاروله، آکیتن، لیموزین و هلشتاین در ایران است که تمایل به در اختیار گذاشتن دانش فنی خود را به سایر شرکت ها دارد.

وی در خصوص کیفیت جنین و اهمیت آن برای گاوداران؛ تصریح کرد: جنین تولیدی ما نسبت به نمونه‌های خارجی کمی ارزانتر است ولی همان کیفیت را دارد.

پونورعلی ادامه داد: جهاد کشاورزی و سایر نهاد‌های ذیربط با سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توانند در دراز مدت شاهد گله‌هایی از گاوهای پربازده باشند. منظور از گاوهای پربازده، نژادهایی است که در مقایسه با سایر نژادها در قبال مصرف کمتر خوراک تولیدات بیشتری (شیر و گوشت) دارند. و این امر در آینده می‌تواند به کمک صنعت دامپروری کشور خصوصا در زمینه خوکفایی در تولید کره و گوشت کمک نماید.

پورنورعلی در خصوص انتقال جنین و این که عمر ماندگاری به چه صورت است؛ اظهار کرد: جنین‌ها داخل تانک‌های ازتی قرار می‌گیرد که دمای آن منهای 196 درجه سانتی گراد است می‌تواند تا سالها قابل استفاده بماند.

 

منبع خبر: خبرگزاری علم و فناوری

تاریخ انتشار: 1402/08/15

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد