نژادهای برتر دام و طیور ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال مولد در چابهار و دشتیاری هستند

 

معاون مدیرکل و رئیس اداره دامپزشکی چابهار با اشاره به اینکه نژادهای برتر دام و طیور زمینه ساز ایجاد اشتغال مولد هستند، گفت: ۹۶ هزار دام سبک وسنگین در چابهار و دشتیاری وجود دارد و این شهرستان‌ها از نظر قابلیت‌های دامی سه نژاد شاخص کشور همچون گاو بومی دشتیاری، مرغ و خروس دشتیاری و گوسفند بلوچی را دارد.

دکتر داریوش سرگزی اظهار داشت: توجه به نژادهای برتر دام و طیور جنوب سیستان و بلوچستان می تواند بخشی از نیازهای کشور را تامین کند.

وی با بیان اینکه نژاد گاو دشتیاری، مرغ دشتیاری و گوسفند بلوچی، بزتالی و شتر در چابهار از فرصت های مهم اشتغالزایی هستند، خاطرنشان کرد: در صورت توجه ویژه و سرمایه گذاری می توانند هزاران شغل ایجاد کنند و موجب توسعه و رونق اشتغال خانگی شوند.

رئیس اداره دامپزشکی چابهار گفت: باتوجه به شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و ناسازگاری نژادهای غیربومی اهمیت گاو دشتیاری به عنوان یک منبع مهم و مستعد و قابل توسعه و سرمایه گذاری در تأمین فرآورده های مورد نیاز دامی از جایگاه ویژه‌ای در این شهرستان برخوردار است.

وی بیان کرد: گوسفند نژاد بلوچی در برابر گرما و راهپیمایی های طولانی مقاوم و از استعداد زیادی در ظرفیت تولید شیر، پشم و تامین گوشت نیز برخوردار است.

سرگزی مرغ و خروس بومی دشتیاری که برای جوجه کشی مناسب است را در تولید گوشت سفید بسیار مستعد و مناسب دانست.

وی افزود: توجه به دام های سبک، سنگین و طیور علاوه بر ایجاد اشتغال موجب تولید و رونق اقتصادی می شود و به نوعی این شهرستان می تواند در کاهش قیمت ها نیز تاثیر زیادی داشته باشد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چابهار اذعان کرد: نظارت‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی در طول فرآیند پرورش دام تا کشتار و بسته‌بندی گوشت به طور مستمر از طریق واکسیناسیون، رصد و پایش بیماری‌ها، تأیید سلامت، ارسال به کشتارگاه و نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی و بسته‌بندی گوشت توسط دامپزشکان و ناظر شرعی مستقر در کشتار صورت می‌گیرد.

وی گفت: کشتار غیرمجاز دام به دلیل ایجاد آلودگی های زیست محیطی، مخاطره بهداشت عمومی و احتمال انتقال بیماری های مشترک انسان و دام از قبیل تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت، هاری، کیست های انگلی و شاربن به عنوان تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی جامعه تلقی می‌گردد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف برابر ضوابط برخورد می‌شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا

تاریخ انتشار: 1402/08/07

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد