70 درصد هزینه‌های دامپروری مربوط به بخش تغذیه دام است

 

جانشین معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۷۰ درصد هزینه‌های دامپروری در بخش تولیدات دامی مربوط به بخش تغذیه دام است که دارای اهمیت بسیاری است.

منصور رستم نژاد ظهر سه‌شنبه در همایش عصر جدید خوراک دام در استان اردبیل با اشاره به فعالیت ۱۶ کارخانه خوراک دام و طیور اظهار کرد: این کارخانه با ظرفیت اسمی ۳۴۴ هزار و ۱۰۰ تن مشغول فعالیت در کشور است.

وی افزود: استان اردبیل جز قطب‌های مهم دامپروری کشور محسوب می‌شود و با داشتن امکانات بالقوه مراتع سرسبز، دشت‌های حاصلخیز و تولید و تأمین علوفه می‌تواند در بخش تولید گوشت قرمز و سایر فرآورده‌های دامی نقش مؤثری در اقتصاد و دامپروری کشور داشته باشد.

جانشین معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: در بخش تولیدات دامی حدود ۷۰ درصد هزینه‌های دامپروری مربوط به بخش تغذیه دام است که از این لحاظ حائز اهمیت است تا ضمن کاهش هزینه‌ها با استفاده از جیره بندی‌های متعادل و استفاده از کنسانتره دامی بتوانیم وضعیت دامپروری را بهبود بخشیم.

رستم‌نژاد بیان کرد: خوشبختانه این کار در حال تحقق بوده و اجرای دوره آموزشی حاضر با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران و سازمان تعاون روستایی و اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک استان اردبیل آموزش‌های تخصصی در خصوص استفاده به روز از آخرین یافته‌های تحقیقاتی در ارتباط با تغذیه بهینه دام‌ها به طور مرتب و منظم در سراسر استان در بین دامداران در حال برگزاری است.

وی خاطرنشان کرد: با شروع فرآیند توزیع سیستمی نهاده‌های دامی از طریق سامانه بازارگاه و در راستای نیل به اهداف بهره‌وری و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید کارخانجات خوراک دام و طیور استان نیازهای غذایی دام‌های سبک و سنگین توسط تعاونی‌ها و عاملین توزیع در دسترس دامداران عزیز و زحمتکش منطقه قرار گرفته است.

جانشین معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: هدف از اجرای چرخه بهره‌وری، دستیابی به سهم بهره وری در رشد اقتصادی است که با توجه به پدیده دائمی خشکی و خشکسالی‌های اخیر، کاهش شدید منابع آبی و همچنین وابستگی به تأمین جو، ذرت و کنجاله سویا ارائه راهکارها و برنامه‌های عملیاتی در حال تدوین است.

 

منبع خبر: خبرگزاری مهر

تاریخ انتشار: 1402/08/02

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد