کاهش قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی

 

خوراک دام که تا 70 درصد در هزینه تولید محصولات پروتئینی مانند گوشت نقش دارد، روز گذشته 9.5 دلار کاهش یافت.

قیمت ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود ، روز گذشته در آخرین روز کاری این  هفته در بازارهای جهانی ، 9.5 دلار در هر بوشل برای تحویل در ماه دسامبر کاهش یافت و خبر خوبی برای دامداران و کشورهای وارد کننده بود.

خوراک دام  به طور غیر مستقیم در تولید انواع محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ و لبنیات نقش دارد و 70 درصد هزینه تولید این محصولات وابسته به خوراک است.

ایران در تولید حدود 70 درصد انواع خوراک دام نظیر کنجاله، ذرت و جو و وابسته به واردات است، در سالهای گذشته برنامه‌هایی هم برای افزایش ضریب خود اتکایی انجام شده اما نتیجه کمتری داشته است.

برنامه‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی پیگیری کرده  تولید علوفه در زمین های دیم، استفاده از ارقام مقاوم به کم‌آبی و غیره بوده اما تنها در محصول جو افزایش تولید وجود داشته و در بقیه محصولات نتیجه بخش نبوده است.

نوسان قیمت محصولات پروتئینی از مشکلاتی است که در سالهای گذشته در بازار وجود داشته و به اذعان کارشناسان مهمترین عامل، تاثیر خوراک دام و نهاده های دامی در بازار بوده که در زمان مناسبش فراهم نشده و یا به قیمت های بالایی دست تولید کننده رسیده است.

ابراهیم مرادزاده کارشناس کشاورزی گفت: « مشکل قیمت گوشت در بازار مربوط به هزینه های تولید است، کنجاله، ذرت و جو با قیمت های بالاتری دست دامدار می رسد، روند افزایش قیمت ها پس از حذف یارانه دولتی این محصولات بیشتر شده و تقریبا 5 برابر شده است

قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی هم اخیرا گفته بود که «واردات گوشت قرمز نسبت به تولیدات داخلی ارزانتر تمام می شود

برای مهار قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت و لبنیات باید وابستگی به واردات خوراک دام راکاهش دهیم در غیر این صورت تولید داخل درگیر نوسان بازارهای جهانی می شود، عدم تامین به موقع، وجود رانت و فساد در بخش واردات نهاده و گرانی در بازارهای سیاه همه باعث بالا رفتن هزینه تولید و افزایش قیمت ها می شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری فارس

تاریخ انتشار: 1402/07/29

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد