حدود ۳۰ درصد از ضایعات دامی به بیماری‌های انگلی اختصاص دارد

 

رئیس انجمن علمی بیماری‌های انگلی دام و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان گفت: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود ۳۰ درصد از ضایعات دامی به بیماری‌های انگلی اختصاص دارد که عدد بسیار بزرگی است.

سیدحسین حسینی در دومین کنگره‌ ملی بیماری‌های انگلی دام و انگل‌های مشترک انسان و حیوان در تبریز، با بیان این‌که دامپزشکی علم متولی سلامتی دام به شمار می‌رود و بیماری‌های دامی در دو موضوع اقتصاد و بهداشت نیز بسیار تأثیرگذار است، بیان کرد: این کنگره مهم‌ترین رویداد در حوزه دامپزشکی کشور است و نقطه حائز اهمیت این برنامه‌ بیان اهمیت بیماری‌های انگلی و چالش‌ها و مسائل در حوزه بیماری‌های انگلی است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات بسیار خوبی در بحث دامپزشکی کشور انجام شده است، به طوری که در اوایل انقلاب دامداران اصلا تمایلی به درمان دام‌ها نداشتند و متاسفانه علی‌رغم تمامی اقدامات انجام شده از جمله خدمت به خودکفایی در گوشت، هم‌چنان شاهد خسارت اقتصادی در اثر بیماری‌های انگلی هستیم و باید به سمت حل این مشکلات حرکت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در حال حاضر ۵۰ عنوان بیماری انگلی وجود دارد که ۴۰ نوع از این بیماری‌ها منشاء دامی دارد، بنابراین موضوع بهداشت نیز بسیار حائز اهمیت است ولی متأسفانه در نگاه کلان نقش دامپزشکی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

حسینی با اشاره به وجود ۲۰ نوع بیماری مورد غفلت قرار داده شده در جهان، خاطرنشان کرد: از این تعداد هشت بیماری شامل بیماری‌های انگلی است و در حال حاضر یک میلیارد انسان به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند و علت اصلی غفلت از این بیماری، قرار نگرفتن در برنامه‌های راهبردی دولت‌ها است.

 وی خطاب به محققان و دانشجویان جوان این حوزه، گفت: آینده‌ علم انگل‌شناسی به کیفیت و کمیت تحقیقات جوانان بستگی دارد و وظیفه‌ ما است که به‌عنوان محقق، چالش‌های این علم را پیگیری و حل کنیم.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایانا

تاریخ انتشار: 1402/07/27

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد