کتاب دانشگاهی «روش‌های تشخیص تقلب و آلاینده‌ها در شیر» منتشر شد

 

کتاب «روش‌های تشخیص تقلب و آلاینده‌ها در شیر» با هدف ارتقای سطح آگاهی و دانش دانشجویان و علاقمندان این حوزه توسط دانشگاه تهران به چاپ رسید.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: بر اساس یافته های محققان، حدود شصت هزار سال قبل از میلاد مسیح، شروع دامپروری پیشه ای برای رفع نیازهای انسان بود که این اقدام به ایجاد انواع تمدن ها، شهرها و به طور کلی جوامع بزرگتر منجر شد. در آن زمان دامپروری علاوه بر رفع بخشی از نیازهای غذایی انسان، از لحاظ اقتصادی هم سودمند بود، زیرا با محصوالات حاصل از این کار می توانستند مبادله کالا با کالا داشته باشند و اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.

انسان از حدود دو سده پیش با ساختن ابزارهایی، در تولید محصولات متفاوت از شیر، به پیشرفت هایی دست یافت. این پیشرفت های صنعت دامپروری تأثیر بسیار زیادی در افزایش میزان مصرف فرآورده های لبنی هم داشت. علاوه بر توصیه های دین اسلام برای مصرف شیر، کارشناسان و متخصصان هم به این نتیجه رسیده اند که شیر به دلیل دارا بودن ترکیبات مغذی از قبیل چربی های مفید، پروتئین ها، کربوهیدرات‌ها، انواع ویتامین، مواد معدنی و موارد دیگر، برای نوزادان غذای کاملی است و در صورت مصرف برای افرادی که منع مصرف ندارند، فواید بسیاری دارد.

اما امروزه به دلایلی مانند شکاف تقاضا و عرضه (به دلیل رشد سریعتر جمعیت نسبت به تولید شیر)، طمع سود بیشتر و از طرفی قدرت خرید کم مصرف کننده ها، ماهیت فیزیکی شیر (چون میزان زیادی آب دارد و دارای رنگ مات است، بسیاری از مواد افزوده‌شده یا کاهش آنها در ظاهر شیر مشخص نیست)، ظرفیت فاسد شدن شیر (تولیدکنندگان شیر برای ماندگاری بهتر و بیشتر، از ترکیبات نگهدارنده و ... استفاده می کنند)، صنایع لبنی غیرسازمان یافته (بسیاری از شیرهای مصرفی در این صنایع تولید می شوند که نظارت و بازرسی منظمی بر آنها اعمال نمی شود)، نبود آگاهی و دانش کافی و نیز نبود تست های تشخیصی مناسب، کمبود سرمایه و نیروی انسانی، عدم حمایت کافی از صنعت و هزینه زیاد آزمایش ها و تجزیه و تحلیل آنها، هزینه های زیاد ذخیره کردن صحیح و بهداشتی شیر (برای کنترل آلودگی و در نهایت فساد شیر) و همچنین هزینه های فراوان حمل و نقل شیر و غیره، در شیر دخل و تصرف هایی صورت می گیرد که با نام تقلب شناخته می شوند.

همچنین بر اساس تعریف فدراسیون بین المللی شیر، شیر خام باید ترکیبی خالص و بدون افزودنی های مختلف و حتی آغوز باشد، به همین دلیل افزودن یا کاستن هر گونه ماده ای به شیر خام و برهم‌زدن ترکیب اصلی آن، تقلب محسوب می شود.

نویسندگان این کتاب خاطرنشان کرده اند که در این کتاب تلاش ما این بوده است تا با گردآوری اطلاعات لازم برای شناخت این تقلب و راه‌های تشخیص متداول، گامی به منظور ارتقای سطح آگاهی و دانش دانشجویان و علاقمندان این حوزه برداشته باشیم.

این کتاب با موضوع دامپزشکی، نوشته دکتر نگین نوری استادیار دانشگاه تهران، اصغر عزیزیان دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه تهران و کتایون احمدی دانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه مشهد است که در ۱۳۸ صفحه و به قیمت ۱۲۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

 

 منبع خبر: خبرگزاری ایرنا

تاریخ انتشار: 1402/05/07

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد