ثبت 247 تعاونی اتحادیه عشایری با هدف خدمت‌رسانی

 

سرپرست دفتر امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایر ایران گفت: حدود ۲۴۷ شرکت تعاونی اتحادیه عشایری در کشور ثبت شده‌اند که وظیفه خدمت‌رسانی به عشایر را بر عهده دارند.

بیژن زیلانی با اشاره به اهمیت و نقش تعاونی‌ها و اتحادیه‌های عشایری در تامین مایحتاج زندگی و تولید جوامع عشایر بیان کرد: عشایر برای تسهیل شرایط زندگی و تولید خود، از دو بخش دولتی و تشکل‌های تعاونی عشایری خدمت می‌گیرند. سرمایه این تعاونی‌ها توسط خود عشایر تامین شده است.

وی ادامه داد: وظیفه این تشکل‌ها و تعاونی‌ها در دو بخش شامل توزیع ارزاق و مایحتاج خود عشایر مانند آرد و ارزاق، و همچنین در بخش دیگر، توزیع نهاده‌های دامی تعریف شده است.

زیلایی افزود: 90 درصد زندگی عشایر مبتنی بر دام و دامپروری است و 25 درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می‌شود. از این رو، یکی از وظایف این شبکه تعاونی، تامین علوفه مورد نیاز عشایر به‌صورت مدت‌دار، با هدف جلوگیری از عرضه زود هنگام دام به بازار و همچنین افزایش حجم تولید و افزایش درآمد خانواده‌های عشایری است؛ تا عشایر ناچار به عرضه دام خود با وزن 20 کیلوگرم، به‌دلیل کمبود علوفه نباشند.

وی گفت: در صورتی که با تامین نهاده‌ و تعلیف دستی، عشایر این امکان را داشته باشند که  وزن دام را به ۴۰ کیلوگرم برسانند، هم میزان گوشت تولیدی کشور افزایش پیدا کرده است و هم خانواده عشایری توان مالی بهتری پیدا می‌کند. تحقق این اتفاق برنامه و سیاست ماست.

سرپرست دفتر امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایر ایران یادآور شد: بخشی از این نهاده‌ها از طریق تسهیلات تخصیصی و بخشی دیگر از طریق سرمایه خود عشایر در قالب تعاونی‌ها، در زمان فراوانی علوفه تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: تعاونی‌ها علوفه را با قیمت مناسب خریداری و ذخیره سازی می‌کنند تا در فصول پاییز و زمستان که تولید علوفه وجود ندارد، با قیمت مناسب و مدت‌دار، در اختیار عشایر قرار گیرد. چرا که عشایر به دلیل سبک زندگی خود امکان ذخیره‌سازی علوفه را ندارند و این یکی از وظایف تشکل‌های عشایری است.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایانا

تاریخ انتشار: 1402/05/07

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد