استفاده از بقایای زراعی و باغی در تغذیه دام

 

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم استفاده از بقایای زراعی، باغی و صنایع تبدیلی در تغذیه دام و طیور تاکید کرد.

محمد مهدی عباس زاده سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران در جلسه کارگروه بهبود بهره وری تغذیه دام و طیور استان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های تولید دام و طیور مربوط به تعذیه و خوراک است، گفت: استفاده از بقایای زراعی، باغی و صنایع تبدیلی در تغذیه دام و طیور ضروری است.

او افزود: استفاده از بقایای زراعی، باغی و صنایع تبدیلی در تغذیه دام و طیور وابستگی به واردات نهاده‌های دامی را کاهش می‌دهد.

عباس زاده با اشاره به اینکه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی در مراحل مختلف از بین می‌رود، گفت: مقدار پسماند و ضایعات محصولات زراعی استان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش از ۷۸۳ هزار و ۴۵۰ تن و محصولات باغی ۲۲۷ هزار و ۲۰۰ تن بود.

او با تاکید بر ایجاد زنجیره تامین و ارزش در بخش تولیدات دامی، افزود: برای استمرار تولید و تامین امنیت غذایی و کاهش سطح وابستگی به واردات نهاده‌های دام و طیور، استفاده از گیاهان جایگزین برای تولید علوفه با نیاز آبی کم و مقاوم به خشکی جهت استفاده در جیره دام، استفاده بهینه از ضایعات و بقایای کشاورزی در خوراک دام و کشت پاییزه گیاهان علوفه‌ای پس از برداشت برنج در اراضی شالیزاری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

 

 منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان

تاریخ انتشار: 1402/05/07

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد