تولید شیر؛ نیازمند توجه همه جانبه

 

عضو هیات مدیره صندوق توسعه دامپروری گفت: زمانی که ما از مشکلات یک واحد گاوداری صحبت می‌کنیم باید تمام عوامل تولید را باهم ببینیم و با تاکید بر یک وجه این مشکلات، کاری از پیش نخواهد رفت.

فرشید صراف بیان کرد: افزایش تولید شیر منوط به یک سری عوامل  است که بخشی از آن به سیاستگزاری‌ها، مانند حمایت دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی از این صنعت است. بخشی از آن هم به توان اقتصادی مردم به‌عنوان جامعه بهره‌بردار و تولیدکننده باز می‌گردد . این عوامل بر میزان تولید شیر کشور تاثیر مستقیم دارند.

وی افزود: از سوی دیگر موارد دیگری مانند فراوانی آب، زمین، تکنولوژی و میزان وابستگی ما به خارج از کشور در این صنعت اهمیت بالایی دارد. از این رو اگر برنامه‌ای برای افزایش تولید داشته باشیم، باید تمام این بخش‌ها ایفای نقش کنند.

صراف ادامه داد: به‌عنوان مثال ما باید با مصرف بهینه آب، تولید گونه‌های بذرهای زود بازده و پرتولید را دردستور کار قرار دهیم تا بخشی از نیاز واردات به علوفه خود را تامین کنیم. تولید اقتصادی نیز مساله مهم دیگری است که با تکیه بر آن، اقتصادی پویا در حوزه دامپروری ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: تامین نهاده‌ها و وفور آن در بازار با نوسانات زیادی همراه است. رفتار اقتصادی دولت در بحث نهاده‌ها متفاوت است. زمانی نهاده در بازار بسیار کم، و در زمان دیگری زیاد می‌شود. این نوسان میزان موجودی نهاده در بازار می‌تواند از طریق نقدینگی که دولت در اختیار دامدار قرار می‌دهد، پوشش داده شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران استان خراسان رضوی افزود: متاسفانه بخش بزرگی از مشکلات تولید به کمبود نقدینگی باز می‌گردد. با توجه به تورمی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده و عدم پرداخت برخی از کارخانجات صنایع لبنی، دامدار با مشکلات نقدینگی مواجه شده که جبران آن بسیار سخت است.

وی بیان کرد: در صورتی که دامدار با مشکل نقدینگی مواجه نباشد، در زمان وفور نهاده در بازار می‌تواند نهاده مورد نیاز خود را تهیه و انبار کند تا در زمان کمبود، بتواند از آن بهره‌برداری و استفاده کند. از سوی دیگر همین مشکل کمبود نقدینگی باعث شده دامدار نتواند از تکنولوژی های به‌روز استفاده کرده و در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

صراف همچنین در ارتباط با قطع برنامه‌ریزی شده برق گفت: این مسئله بدون شک تمایل به افزایش تولید را کاهش خواهد داد. در یک واحد گاوداری شیری، دستگاه‌هایی مانند شیردوش، شیر سرد کن، وسایل‌های گرمایشی و سرمایشی و آسیاب میکسر به برق وابسته هستند و نبود برق برای آنها ایجاد مشکل می‌کند. در نتیجه هر چه مشکلات حوزه دامپروری بیشتر باشد در عمل ما با مشکلات بیشتری در حوزه افزایش و رشد تولید مواجه خواهیم شد. بر همین مبنا نبود برق، حاشیه‌های ناامنی را برای تولید ایجاد خواهد کرد.

به گفته عضو هیات مدیره صندوق توسعه دامپروری، نژادهای متعددی از گاو در کشور پرورش پیدا می‌کنند که شامل نژادهای تک منظوره و چند منظوره برای تولید شیر، گوشت و سایر محصولات هستند.

صراف افزود: در استان‌های مختلف درصد و نسبت تعداد دامداری‌های صنعتی به نیمه‌صنعتی و سنتی متفاوت است ولی در عمل حدود 40 درصد گاوداری‌های ما صنعتی هستند که تولید 60 درصد از شیر کشور را محقق می‌کنند.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایانا

تاریخ انتشار: 1402/04/16

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد