این ۱۰‌ توصیه را پیش از خرید گوشت قرمز رعایت کنید

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به شروع فصل گرما لازم است به توصیه‌هایی برای خرید گوشت دقت کنید.

محمدعلی بخشی اظهار کرد: مردم در هنگام خرید گوشت به ویژه در فصل گرما باید به نکاتی توجه کنند تا مانع انتقال بیماری‌ها شویم.

وی با بیان اینکه گوشت و فرآورده‌های دیگر لاشه دام را از فروشگاه‌های معتبر و قصابی‌های مجاز خریداری کنید، افزود: هنگام خرید گوشت به مهر دامپزشکی روی لاشه و همچنین تاریخ لیبل متصل به لاشه توجه کنید.

بخشی با اشاره به اینکه گوشت باید جلوی دید مشتری از لاشه جدا، خرد و وزن شود، بیان کرد: از خرید گوشتی که از قبل چرخ شده خودداری کرده و دقت کنید که گوشت باید در جلوی مشتری و در چرخ گوشتی که در دید مشتری قرار دارد چرخ شود.

وی با بیان اینکه رنگ گوشت طبیعی صورتی یا قرمز روشن است، افزود: رنگ غیر طبیعی گوشت مانند رنگ‌های قرمز تیره یا قهوه‌ای، نشان دهنده عدم سلامت گوشت به دلیل بیمار بودن دام هنگام کشتار، ذبح نادرست یا نگهداری نامناسب گوشت است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به شروع فصل تابستان که فصل فعالیت کنه‌ها بوده و بروز بیماری زردی در دام ( که عامل بیماری توسط کنه‌ها به دام منتقل می‌شود) شایع است، هنگام خرید به رنگ لاشه دام و گوشت دقت کنید.

بخشی با بیان اینکه زرد بودن گوشت و خصوصاً چربی  یا دل و جگر دام می‌تواند نشان دهنده وجود بیماری زردی در دام هنگام کشتار دام باشد، ادامه داد: گوشت‌های بسته بندی تازه‌ای که به دلیل نداشتن مشتری منجمد شده باشند غیرقابل مصرف هستند

وی با بیان اینکه گوشت‌های منجمد دارای لیبل متفاوت با لیبل گوشت تازه هستند که در آن نوع گوشت منجمد و تاریخ انقضاء و مدت نگهداری و دمای نگهداری گوشت منجمد یعنی دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد ثبت شده است، تصریح کرد: سطح گوشت سالم در حالت طبیعی خشک بوده و خیس بودن یا چسبناک بودن سطح لاشه و گوشت نشانه عدم سلامت لاشه یا عدم نگهداری مناسب لاشه و افزایش بار میکروبی گوشت است.

بخشی بیان کرد: وجود بوی نامناسب و غیر مطبوع و غیر طبیعی مانند بوی زننده یا بوهای تند شبیه بوی الکل یا استون در گوشت غیر طبیعی است؛ لذا توصیه دامپزشکی دقت نظر در این خصوص هنگام خرید بوده و جهت اطمینان می‌توانید گوشت را بو کنید.

وی اظهار کرد: در صورت خرید گوشت تازه بسته بندی به تاریخ انقضاء لیبل بسته بندی دقت کرده و سعی کنید گوشت‌های با تاریخ تولید نزدیکتر را خرید کنید و در صورت مشاهده هر گونه تغییر رنگ و بو از خرید خودداری کنید.

بخشی یادآور شد: ملاک اصلی سلامت گوشت بسته بندی (تاریخ انقضاء ثبت شده روی لیبل) رعایت زنجیره سرد بوده و عدم رعایت زنجیره در هر مرحله از کارخانه تا محل عرضه به مشتری می‌تواند موجب افزایش بار میکروبی گوشت و فساد آن شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

تاریخ انتشار: 1402/04/17

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد