لزوم اعتمادسازی در کارخانه‌های خوراک دام

 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کارخانه‌های خوراک دام باید بتوانند کیفیت محصولات خود را تضمین و اعتماد مصرف‌کننده را جلب کنند.

سید احمدرضا سیدعلیان بابیان این مطلب گفت: طرح بهبود کیفیت خوراک دام طیور و آبزیان کشور، در فاز اول رتبه‌بندی کارخانه‌ها، فاز دوم تضمین کیفیت و فاز سوم اعتماد سازی برای مصرف خوراک دام آماده است.

وی توضیح داد: مرکز ثقل فرآوری و عمل‌آوری بهینه خوراک، کارخانه‌هایی هستند که کیفیت خوراک آماده تولیدی را تضمین می‌کنند و این تضمین را به مصرف‌کننده می‌دهند که استفاده از خوراک آماده تولیدی آن‌ها تا چه میزان می‌تواند ضریب تبدیل مزرعه را بهبود بخشید و این کیفیت در آزمایشگاه‌های ما نیز تائید شود.

سید علیان ادامه داد: چشم‌انداز و استراتژی ما در بهبود کیفیت خوراک دام و طیور آبزیان در کشور این است که با تولید خوراک دام آماده باکیفیت و اقتصادی، نیاز به وجود آسیاب همزن در مزارع را از بین ببریم.

وی افزود: این راهی است که کشور ترکیه پیش‌ازاین طی کرده است. به همین دلیل اعتماد پرورش‌دهندگان به محصولات کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان این کشور بسیار بالاست.

مدیر دفتر بهبود تغذیه با اشاره به ترجیح حذف آسیاب همزن‌ها از مزارع پرورش گفت: درصورتی‌که کارخانه‌ها را به مرحله‌ای برسانیم که دارای تضمین قابل‌قبول و با کیفیتی باشند، این هدف عملی خواهد شد. به این ترتیب تولیدکنندگان این اطمینان را خواهند داشت که حداکثر بهره‌وری با استفاده از این خوراک آماده در مزارعشان استحصال می‌شود.

در حال حاضر حدود ۸۶۶ کارخانه تولید خوراک دام و طیور آبزیان در کشور با ظرفیت اسمی حدود ۲۷ میلیون تن فعالیت دارند. اکنون با میانگین پنج ساله، حدود 40 درصد این ظرفیت به‌صورت عملی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایانا

تاریخ انتشار: 1402/03/27

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد