بکارگیری روشی علمی برای افزایش بازدهی دام‌های سبک توسط محققان کشور

 

محققان یک شرکت دانش‌بنیان در صدد برآمدند با آمیختگی دام‌های پربازده خارجی و دام‌های سبک کشور باعث افزایش بازدهی آنها شوند.این شرکت در نمایشگاه آبادیران حضور می یابد.

مسعود دیدارخواه مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه دام‌های سبک در کشور کم بازده هستند، اظهار کرد: دلیل گرانی گوشت، بازده پایین دام‌های کشور بوده و تنها راه نجات از این مشکل استفاده از دام‌های پربازده خارجی به‌صورت آمیختگی با دام‌های کشور است.

وی افزود: با تلاقی گری دام‌های پربازده خارجی با دام‌های کم بازده کشور موجب افزایش چندقلوزایی و افزایش محصول دام می‌شویم.

دیدارخواه ادامه داد: به‌عنوان نمونه تولید شیر برخی از دام‌های کشور در روز ۲۰۰ میلی‌لیتر شیر بوده که اگر با نژاد‌هایی با تولید شیر در روز یک تا ۳ کیلو شیر در روز آمیختگی انجام دهیم موجب افزایش شیردهی این دام‌ها خواهیم شد. واردات دام خارجی به دلیل بالا بودن قیمت مقرون به صرفه نیست؛ اما با آمیخته گری می‌توانیم دام‌های کشور را پربازده کنیم کاری که در این شرکت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان گفت: فعالیت دیگر این شرکت در زمینه رقیق‌کننده اسپرم دام سبک بوده که محصولی استراتژیک محسوب می شود که جنبه صادراتی دارد.رقیق کردن اسپرم و تلاقی‌گری به‌صورت سنتی در کشور انجام می‌شود؛ اما این شرکت به‌صورت کار تحقیقاتی و علمی این کار را در کشور انجام می‌دهد.

دیدارخواه با بیان اینکه نمونه داخلی رقیق‌کننده اسپرم دام سبک در ایران وجود ندارد، درباره مزیت این روش گفت: به‌عنوان نمونه در اسپرم‌گیری از گوسفند رومانف برای تلاقی‌گری با نژاد ایرانی فقط می‌توان در ماه هفت تا ۱۰ بار اسپرم گیری کرد که در گله‌های بزرگ این تعداد قابل استفاده نیست؛ اما با روش رقیق‌سازی اسپرم می‌توان با یک بار اسپرم‌گیری تعداد ۱۰۰ دام را تلقیح کرد. به عبارتی اگر ۱۰ دام خارجی وارد کنیم در طول سال می‌توان ۱۰۰۰ تلقیح انجام داد.

وی مطرح کرد: انتقال جنین دام یک دیگر از ایده‌های این شرکت است به این طریق که بعد از اسپرم‌گیری، تخمک‌گیری انجام شده و لقاح خارجی انجام می‌شود که بعد از گذشت یک ماه و تشکیل جنین منجمد می‌شوند. این روش اگر در تعداد بالا انجام شود موجب ارزآوری خواهد شد؛ اما به دلیل هزینه بالا و نبود سرمایه‌گذار این روش فقط به‌صورت پایلوت در شرکت انجام شده است.

نمایشگاه آبادیران با مشارکت ۲۸ دستگاه اجرایی با هدف پیشرفت و عدالت ۲۳ تا ۲۵ خردادماه در مصلی تهران برگزار می‌شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری آنا

تاریخ انتشار: 1402/03/23

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد