جلوگیری از خروج ارز با تولید جنین گاو‌های پربازده

 

یک شرکت دانش بنیان حاضر در نمایشگاه آبادایران با تولید جنین از گاو‌های پربازده صرفه جویی ارزی قابل توجهی را برای کشور به ارمغان آورده است.

تامین امنیت ملی به عنوان یکی از اهداف حاکمیت سیاسی با امنیت غذایی گره خورده است. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه امنیت غذایی، انتخاب دام‌های سازگار با اقلیم کشور و در عین حال، دارای راندمان مناسب تولید است.

از این رو یک شرکت دانش بنیان وابسته به جهاد دانشگاهی ابن سینا موفق به تولید جنین از گاو‌های پربازده شیری، گوشتی شده است. این شرکت فعال در حوزه دامپروری از فناوری تولید جنین به روش (IVF) در تولید گاو‌های پربازده و شیرده استفاده میکند.

مصطفی پورنورعلی یکی از اعضای این شرکت دانش بنیان درباره نحوه اجرای این لقاح گفت: گاو‌های پربازده از کشور‌های اروپایی وارد می‌شود و با اسپرم‌های که قابلیت بالای باروری دارند در محیط آزمایشگاهی لقاح داده می‌شود و پس از گذشت ده روز برای انتقال جنین به دامداری‌ها  تحویل داده می‌شود. به کمک این روش می‌توانیم در ماه ۴ جنین از گاو ماده بگیریم.

وی درخصوص گاو‌های پربازده توضیح داد: منظور از گاو پربازده نژاد‌های ممتاز هستند که با تولید شیر و گوشت بیشتر می‌توانند هزینه‌های تولید را نسبت به گاو‌های دیگر ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

پورنورعلی با اشاره به اینکه توسط این فناوری اصلاح نژاد نیز صورت می‌گیرد یادآور شد: در گذشته اصلاح جنین با اسپرم دریافتی از گاو نر صورت می‌گرفت که این امر زمان بر بود و ۴ نسل به طول می‌انجامید، اما با استفاده از این فناوری تنها با تولید جنین در نسل اول اصلاح نژاد صورت می‌گیرد. از طرف دیگر این روش برای گونه‌های در حال انقراض کاربرد دارد که می‌توانیم آن‌ها را احیا کنیم.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این شرکت کمک به امنیت غذایی است افزود: این اصلاح نژاد به جلوگیری از واردات گاو کمک می‌کند و علاوه بر تامین غذایی داخل از خروج ارز جلوگیری می‌کند، زیرا برای واردات هرگاو بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون باید هزینه کنیم، اما جنین‌هایی که تولید می‌کنیم به مراتب قیمت بسیار پایین‌تر‌ی دارند. 

 

منبع خبر: خبرگزاری آنا

تاریخ انتشار: 1402/03/23

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد