لزوم ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به فراوری پشم

 

مدیرکل بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر ایران بر لزوم ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به فراوری پشم تاکید کرد.

داریوش نعمت‌الهی با اشاره به شروع فصل پشم چینی دام‌ها، گفت: میزان تولید امسال پشم گوسفند، موی بز و کرک عشایر  بیش از 13 هزار تن برآورد می‌شود اما  بخشی از این تولید به دلیل عدم فراوری دور ریخته می‌شود.

وی بیان کرد: میزان تولید پشم گوسفندان عشایری چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تن و موی بزو کرک، 1300 تن، و در مجموع بیش از 13 هزار تن براورد می‌شود که این عدد نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نخواهد داشت.

وی توضیح داد: پشم تولید عشایر ما به دلایل متعددی در کشور مشتری ندارد و قابل فروش نیست. از جمله این دلایل عدم امکان فراوری پشم در کشور و نامرغوب بودن پشم گوسفندان ایرانی است.

نعمت الهی افزود: البته عشایر برای تولید صنایع دستی خود از این پشم استفاده می‌کنند ولی این محصول به دلیل کیفیت و طول الیاف، ضخامت نخ، و مواردی از این دست، مورد استقبال صنایع دستی مانند فرش کاشان و تبریز به‌دلیل ظرافت در بافت نیست.

وی ادامه داد: تمام این موارد باعث شده قیمت پشم تولیدی عشایر در بازار کشور به قدری پایین باشد که حتی هزینه‌های پشم‌چینی را پوشش ندهد. البته دامدارانی که دام داشتی دارند ناچار به پشم‌چینی هستند ولی اگر در صورت فروش دام، پشم‌چینی انجام نمی‌شود که وزن پشم روی گوسفند و به قیمت دام زنده محاسبه شود.

مدیرکل بهسازی امور تولید عشایر با تأکید بر اهمیت ورود صنعت به فراوری پشم گفت: در سایر کشورها روغن پشم با عنوان لانولین در صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد. درصورتی‌که دستگاه فراوری آن در کشور وجود داشته باشد، در صورت مقرون‌به‌صرفه بودن از نظر جمع‌آوری پشم و هزینه‌های جابه‌جایی آن  و همچنین ورود شرکت‌های دانش‌بنیان برای تحقیق در این زمینه،  پتانسیل استفاده بهینه از پشم تولید عشایر در کشور وجود دارد.

 

خبر: خبرگزاری ایانا

تاریخ انتشار: 1402/03/22

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد