صادرات واکسن‌های دامی از شرکت دانش بنیان ایرانی

 

مدیر عامل شرکت دانش بنیان گفت: در سال گذشته به میزان ۲ میلیون دوز از واکسن نشخوار کنندگان (ppr) از شرکت دانش بنیان ایرانی به سه کشور اوگاندا، پاکستان و افغانستان صادر شده و حدود ۲۰۰ هزار دلار برای کشور ارز آوری شده است.

پزشکی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان ویرا واکسن شایا، گفت: کار مطالعه‌ای شرکت از سال ۹۶ روی واکسن‌های دامی آغاز شده و این شرکت توانسته برای اولین بار در کشور کارخانه تولید واکسن‌های ویروسی دامی را با استاندارد‌های بین المللی راه اندازی و بهره برداری کند.

پزشکی در ادامه افزود: این شرکت دانش بنیان توانست با بومی سازی واکسن نشخوار کنندگان (ppr) برای اولین بار در سال ۹۸ این واکسن را وارد به بازار کند. تا قبل از سال ۱۳۹۸ سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون دوز معادل ۲.۵ تا ۳ میلیون دلار واکسن نشخوار کنندگان وارد کشور می‌شد که با ورود این شرکت دانش بنیان به تولید، ۹۰ تا ۹۵ درصد بازار داخل اشباع و کشور در تولید این واکسن خودکفا شد. در سال گذشته به میزان ۲ میلیون دوز از واکسن ppr به سه کشور اوگاندا، پاکستان و افغانستان صادر شده و حدود ۲۰۰ هزار دلار برای کشور ارز آوری شده است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان گفت: دومین محصول تولید این شرکت، تولید واکسن اکتیمای واگیر است. این محصول نیز کاملا بومی و با همت متخصصان و مهندسان با روش نوین توسط اپلیکاتور داخلی برای استفاده توزیع می‌شود. تا قبل از سال ۱۳۹۹ سالانه حدود ۵ میلیون دوز به میزان ۴۰ میلیارد تومان از واکسن اکتیمای واگیر از دو شرکت خارجی وارد کشور می‌شده که این میزان باعث خروج ۱.۶ میلیون دلار بوده با تولید این محصول توانستیم از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

پزشکی در ادامه بیان کرد: واکسن سوم که از سال ۹۸ طرح و توسعه آن آغاز شده واکسن «کمپی وکسن» بوده است. این محصول نیز از شهریور ۱۴۰۰ مجوز‌های ورود به بازار را کسب کرده است. اکنون اولین تولید کننده این واکسن در کشور هستیم.

وی در پایان گفت: مرحله دوم توسعه شرکت مربوط به خط تولید واکسن «تب برفکی» بود. در سال ۹۹ در مدت 10 ماه توانستیم بزرگترین خط تولید این واکسن را نصب کردیم. ۹۵ درصد از تجهیزات این خط تولید را شرکت‌های دانش بنیان کشورمان ساخته اند. از اسفند ۱۴۰۱ پروانه تولید و فروش واکسن تب برفکی کسب کردیم و در آینده نزدیک کشور در تولید این محصول هم خودکفا خواهیم شد.

 

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: 1402/03/22

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد