تلاش برای استفاده بهینه از بقایای زراعی به‌عنوان خوراک دام و طیور

 

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی با اشاره به برگزاری یک کارگاه آموزشی و ترویجی از تلاش این وزارتخانه برای استفاده بهینه از بقایای زراعی به‌عنوان خوراک دام و طیور خبر داد.

سید احمدرضا سیدعلیان، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، با اعلام این خبر بیان کرد: کارگاه آموزشی ترویجی به‌کارگیری بقایای بخش کشاورزی در چرخه خوراک دام و طیور کشور، با حضور معاونان امور تولیدات دامی استان‌ها و تشکل‌های دام و طیور بیش از ۲۰ استان کشور در قزوین (شهرستان بویین زهرا) در حال برگزاری است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۶ میلیون تن پسماند و بقایای زراعی، باغی و صنایع تبدیلی در کشور تولید می‌شود.

این مقام مسئول گفت: این رقم چیزی معادل ۱۳ میلیارد متر مکعب آب و ۵۱۶ هزار میلیارد ریال ارزش غذایی است که باید به روش‌های فرآوری شده با استفاده از مکانیزاسیون، بدون خشک کردن و با رطوبت به چرخه تولید باز گردد. تلاش ما بر این است که این مواد در شرایط بهینه، برای مصرف دام و طیور مورد استفاده قرار گیرند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام بیان کرد: از سال 1400  موضوع به‌کارگیری بقایای بخش کشاورزی در چرخه خوراک دام و طیور کشور، مطرح شده است. در نقطه نقطه ایران امکان بهره‌گیری از این بقایا و پسماندها وجود دارد. به‌عنوان مثال، در جنوب کشور سرشاخه‌های خرما و نیشکر، در شمال کشور مرکبات و زیتون و در مرکز ایران، محصولاتی مانند پوست پسته و موارد مشابه قابل استفاده به‌عنوان خوراک دام است.

وی اعلام کرد: ما در حال پیگیری و امضای تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری تهران هستیم که پسماندهای میادین میوه و تره‌بار برای استفاده خوراک دام و طیور بهینه‌سازی شود. همچنین فرهنگ‌سازی لازم برای جمع‌آوری این پسماندها از مبدا منازل مسکونی نیز فرهنگ‌سازی شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایانا

تاریخ انتشار: 1402/03/17

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد