سلامت جامعه در چنگ غیر مجازها

 

درمانگری غیرمجاز از دیرباز یکی از معضلات تمام حوزه‌های درمانی از جمله دامپزشکی در گستره جغرافیایی ایران بوده است. برخی افراد سودجو، با استفاده از تکنیک‌های تجربی و روش‌های سنتی و همچنین جهل و عدم آگاهی مردم، اقدام به درمان، تجویز دارو و واکسن و جراحی می‌کنند.

محمد حسن گلپایگانی، معاون سازمان نظام دامپزشکی در این ارتباط گفت: از آنجایی که درمان بدون مجوز یک عمل، غیرقانونی و زیرزمینی است، معمولاً برای اقدامات غیر مجاز، آمار و شناسنامه‌ای وجود ندارد. بنابراین نمی‌توان به درستی پراکنش این درمانگران غیرمجاز را تخمین زد.

وی توضیح داد: از درمانگران خانوادگی گرفته تا افرادی که با برند خاصی در منطقه‌ای مشغول به درمان و تجویز دارو و واکسن هستند؛ در دایره درمانگران غیرمجاز قرار می‌گیرند. در واقع تنها احتمال شناسایی برخی از افرادی که گستره فعالیت بیشتری دارند و توسط تعداد دامداران بیشتری دعوت می‌شوند یا احتمالا  تشخیص و اقدامات خسارت باری دارند،  وجود داد.

گلپایگانی اعتقاد دارد اولین کاری که برای کنترل و جلوگیری از فعالیت این درمانگرهای غیرمجاز می‌توان انجام داد، محدودسازی دسترسی این افراد به دارو، واکسن و سایر اقلام درمانی است.

وی توضیح داد: در برخی موارد تحویل دارو باید مستلزم وجود نسخه دامپزشک باشد. یکی از برنامه‌هایی که ما به دنبال عملیاتی کردن آن در سال‌های آتی هستیم،  الکترونیک کردن نسخه دامپزشکان است.

معاون سازمان نظام دامپزشکی در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های ارتباطی کشور برای الزام به وجود نسخه الکترونیک برای روستاها و عشایر فراهم است، گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های ارتباطی کشور گسترش قابل قبولی پیدا کرده و خدمات الکترونیک دولتی از طریق گوشی‌های  هوشمند، به درون روستاها و چادر عشایر رفته است.

وی ادامه داد: همچنین درمانگاه‌های عشایری برای خدمت‌رسانی به دامداران عشایر مشغول فعالیت هستند

گلپایگانی ضمن تاکید بر دشوار بودن جمع‌آوری درمانگرهای غیرمجاز، با توجه به تاثیر منفی عملکرد این افراد، در رشد سرمایه‌های اقتصادی صنعت دامپروری و همچنین سلامت جامعه، همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی را در برخورد قهری با این افراد مفید قلمداد کرد.

وی به دامپزشکان توصیه کرد: با هدف حفظ عرق حرفه‌ای و شغلی از اعزام زیردستان خود برای انجام برخی اقدامات  درمانی خودداری کنند چرا که این خود می‌تواند به نوعی ترویج درمانگری غیرمجاز باشد.

معاون سازمان نظام دامپزشکی همچنین تاکید کرد: لازم است همکاران دامپزشک، اخلاق حرفه‌ای را رعایت کرده و از سپردن اموری که مربوط به سایر حوزه‌ها است، به افراد غیر متخصص جداً خودداری کنند. همچنین با توجه به اهمیت سلامت جامعه، خود دامپزشکان نیز تمام نکات بهداشتی و تجویزی را  به‌ویژه در خصوص تداخلات و مقاومت‌های دارویی رعایت کنند.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایانا

تاریخ انتشار: 1402/03/14

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد