صادرات 62 میلیون دلاری آلایش گوسفندی به 17 کشور جهان

 

بررسی‌های آمار گمرک نشان می‌دهد که ایران از محل صادرات آلایش گوسفندی به 17 کشور جهان، 62 میلیون دلار درآمد ارزی کسب کرده است.

بسیاری از مردم نمی‌دانند که بعد از کشتار دام صرفا گوشت قرمز آن به مصرف نمی‌رسد و می‌توان از فرآورده‌های دیگر این موجود نیز استفاده کرد و آن را به دیگر کشورها هم صادر کرد.

آلایش خوراکی دام شامل کله و پاچه، دل، جگر، قلوه، زبان، معده (شامل شکمبه ، شیردان ، هزارلا ، نگاری) و روده است. البته اگرچه روده طبق قوانین و دستورالعمل‌ها در گروه آلایش خوراکی دام قرار می‌گیرد اما در داخل مصرف خوراکی ندارد. آنچه که به آلایش خوراکی شهرت یافته نه تنها مشتریان داخلی دارد بلکه با توجه به تمایل خارجی‌ها برای خرید آن، به یکی از منابع ارزآور کشور تبدیل شده است.

 

ارزآوری از یک منبع دورریختنی

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان آلایش خوراکی دام به شمار می‌رود و از این طریق توانسته ارزآوری خوبی در حوزه محصولات کشاورزی و غذایی داشته باشد. کشورمان بعد از ترکیه، مصر، چین و سوریه بزرگترین صادرکننده روده گوسفندی در سراسر جهان به حساب می‌آید.

روده گوسفند اگرچه مصرف داخلی ندارد و یک کالای دورریختنی به حساب می‌آید اما برای کشور درآمدزا است. فعالان این صنعت در سخت‌ترین و دشوارترین شرایط آن را آماده صادرات کرده و مبالغ قابل‌توجهی ارز وارد کشور می‌کنند. علاوه‌بر این، هزاران کارگر ایرانی از این راه امرار معاش می‌کنند.

این محصول در کشورهای اروپایی جایگزین مناسبی برای روکش‌های پلاستیکی سوسیس است و با طعم لذیذی که به آن می‌دهد، توانسته علاقه‌مندان به تولیدات برندهایی که از این شیوه استفاده می‌کنند را دوچندان کند.

 

جزئیات صادرات آلایش گوسفند

گزارش‌های گمرک نشان می‌دهد در سال گذشته ایران پنج هزار و 353 تن و 784 کیلوگرم «روده، بادکنک و شکمبه حیوانات کامل یا قطعه قطعه شده (غیر از روده، بادکنک و شکمبه ماهی) به حالت تازه، سردکرده، یخ‌زده، نمک‌زده یا در آب نمک، خشک‌کرده یا دودی» به ارزش 62 میلیون و 35 هزار و 324 دلار یا یک هزار و 730 میلیارد و 916 میلیون و 740 هزار تومان صادر کرده است.

این فرآورده گوسفندی در سال گذشته روانه 17 کشور جهان شامل اتریش، ارمنستان، ازبکستان، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، رومانی، سوئیس، قزاقستان، گرجستان، لبنان، لهستان، هنگ کنگ و ویتنام صادر شده است.

این در حالی است که در سال 1400 حدود 6 هزار و 400 تن «روده، بادکنک و شکمبه حیوانات کامل یا قطعه قطعه شده (غیر از روده، بادکنک و شکمبه ماهی) به حالت تازه، سردکرده، یخ‌زده، نمک‌زده یا در آب نمک، خشک‌کرده یا دودی» به ارزش57 میلیون و 900 هزار دلار میلیون دلار یا یک هزار و 341 میلیارد تومان روانه دیگر کشورها شده بود.

این آمار نشان دهنده آن است که صادرات این فرآورده گوسفندی در یکسال گذشته به لحاظ وزنی با کاهش 17 درصدی، ارزش دلاری با رشد 7 درصدی و از نظر ارزش ریالی با رشد حدودا 30 درصدی روبرو بوده است.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایانا

تاریخ انتشار: 1402/03/12

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد