تولید ۳۵۰ قلم محصول دارویی دام و طیور در استان مرکزی

 

مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور از تولید ۳۵۰ قلم محصول دارویی دام و طیور در ۲۶ واحد تولیدی دارو در استان مرکزی خبر داد.

دکتر حسینی در بازدید و بررسی مشکلات یک واحد‌ تولید دارو در دلیجان گفت: این واحد تولیدی، دارو‌های دامپزشکی و مواد ضدعفونی تولید و علاوه بر تامین نیاز‌ کشور، درصد عمده ایی از تولیدات خود را به کشور‌های اطراف صادر می‌کند.

او افزود: تعداد محصولات دارویی تولیدی در کشور هزار و ۸۶۰ قلم و شامل ۵۵۹ نوع دارو است.

مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور تعداد واحد‌های تولیدی فعال در حوزه تولید دارو، واکسن‌ و مواد افزودنی به خوراک دام در کشور را ۲۵۰ واحد اعلام کرد که از این تعداد ۱۱ واحد مربوط به تولید واکسن دام وطیور است.

دکتر حسینی گفت: ۹۵ درصد تولید واکسن‌های دامی در داخل کشور تولید می‌شوند، اما در حوزه واکسن‌هایی که برای طیور کاربرد دارند ۷۰ درصد وارداتی و ۳۰ درصد تولید داخل هستند که در سال جاری با برنامه ریزی‌های انجام شده و با حمایت از این بخش امیدوار به افزایش این سهم و رسیدن به خودکفایی و حتی صادرات هستیم.

او با اشاره به حوزه درمان در کشور، تعداد مراکز درمانگاهی کشور را چهار هزار واحد اعلام کرد و افزود:این مراکز در حوزه تشخیص و درمان فعال هستند و همچنین دو هزار و ۴۰۰ واحد داروخانه و هزار و ۵۰۰ واحد مایه کوبی در بخش‌های خصوصی به دامداران، خدمات بهداشتی و درمانی می دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی هم گفت: استان مرکزی یکی از استان‌هایی است که در تولید دارو‌های دامپزشکی مواد ضدعفونی و سموم دامپزشکی جز استان‌هایی پیشرو است.

دکتر فتاحی افزود: ۲۶ کارخانه تولید دارو، سموم و مواد ضد عفونی در استان مرکزی فعال است که بیش از ۳۵۰ قلم داروی دامپزشکی در آنها تولید می‌شود.

رئیس شرکت داروسازی در دلیجان هم گفت: در این شرکت ۲۰ نوع ماده دارویی و ضدعفونی تولید می‌شود که بخشی در قسمت آبزیان شامل پرورش میگو و ماهی‌های سردآبی مصرف دارد و بخش بیشتری هم در صنعت دام وطیورمصرف می‌شوند.

حیدری افزود: ۲۰ نفر در بخش‌های مختلف واحد تولید دارو از جمله بخش میکروبیولوژی و بخش شیمی و خطوط تولید کار می کنند و ظرفیت اسمی شرکت سالانه تا ۴ میلیون لیتر است و  تولیدات هم به عراق، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و ترکیه صادر می شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: 1402/02/31

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد