ایران به دنبال خودکفایی در تولید واکسن تب برفکی

 

سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: با هدف تکیه به تولید داخلی و رفع وابستگی در ارتباط با تمام واکسن‌های دام و طیور، کشور طی چند سال اخیر تعدادی از کارخانه‌های دانش‌بنیان تولید واکسن جدید، در کشور راه‌اندازی شده است، که به‌جز تامین نیازهای داخلی قادر به صادرات به سایر کشورها خواهند بود .

سیامک نیکخواه، با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه از یک سو در تولید واکسن­‌های دامی از جمله واکسن تب­‌برفکی در منطقه دارای سابقه طولانی هستیم (موسسه رازی با قدمت حدود 90 سال) و دانش فنی تولید واکسن، آن‌هم با واکسن­‌های حاوی سویه‌های بومی و محلی را در اختیار داریم و از سوی دیگر کنترل‌ها و آزمون‌های استریلیتی (Sterility) و ایمنی (Safety)، پوتنسی (Potency) و پایش پس از واکسیناسیون (PVM) روی واکسن‌ها انجام می‌شود، کیفیت واکسن­‌های تولید داخل در حد استاندارد­های قابل قبول بوده و ایمنی­‌زایی خوبی ایجاد می‌­کند.

وی در ارتباط با امکان صادرات واکسن تب برفکی گفت: در حال حاضر صادرات نداریم ولی با توجه به برنامه­‌ریزی‌­های انجام شده و افزایش تعداد کارخانجات تولیدی واکسن، در آینده نزدیک صادرات این واکسن عملیاتی خواهد شد.

نیکخواه با توضیح اینکه به دلیل تفاوت در سویه‌­های واکسن و اینکه گاهی بیماری در کشورهای اطراف با سویه‌­های مختلف اتفاق می‌­افتد و به‌منظور برنامه‌­ریزی و پیشگیری از شیوع بیماری در کشور به‌الاجبار تا زمان تولید واکسن متناسب با سویه مزرعه واکسن باید از طریق واردات تامین شود، اعلام کرد: در سال 1401، میزان تولید داخل واکسن تب برفکی گاوی، 30 میلیون دز و گوسفندی 150 میلیون دز بوده است. این در حالی‌ است که تنها چهار میلیون 923 هزار دز از ترکیه، روسیه، هند، بریتانیا و فرانسه واردات داشته‌­ایم.

وی در ارتباط با اهمیت واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی گفت: در صورتی که ۷۵ درصد از جمعیت دامی بر علیه بیماری واکسینه شود، بروز بیماری به صفر میل می­‌کند و با عنایت به انجام واکسیناسیون توسط سازمان دامپزشکی کشور، میزان خسارت وارده از طریق این بیماری به حداقل ممکن رسیده و در صورتی که بنا به هر دلیل بهداشت و مدیریت بیماری مختل شود، می‌تواند به دلیل کاهش تولید شیر و گوشت و زاد و ولد منجر به ورشکستگی صنعت دامپروری شود.

نیکخواه با توجه به شروع به کار خط تولید واکسن تب برفکی بر پایه آب در کشور توضیح داد: شروع ایمنی در واکسن­‌های بر پایه آب ظرف 14 روز به حداکثر می­‌رسد، در حالی که این زمان در واکسن­‌های بر پایه روغن، 18 روز طول می‌کشد.

وی افزود: تزریق واکسن پایه آبی به دلیل ماهیت آن، راحت‌­تر و سریع­‌تر است و همچنین واکسن پایه روغنی به خاطر ماهیتی که دارد، در داخل سرنگ کندتر حرکت می­‌کند که سبب طولانی‌تر شدن روند مایه‌کوبی شده و همچنین دقت بیشتری جهت تلقیح دقیق میزان حجم مورد نیاز برای ایجاد ایمنی در دام را می­‌طلبد.

نیکخواه گفت: از واکسن پایه آبی، به خاطر ایجاد ایمنی سریع‌تر، در مناطق روستایی که فرهنگ انجام مایه‌کوبی در آن کمتر است و همچنین در زمان رخداد بیماری در کانون­‌ها، می‌­توان استفاده کرد و مبارزه موثرتر و سریع‌تری بر علیه بیماری آغاز کرد.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایانا

تاریخ انتشار: 1402/02/24

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد