بررسی «عوامل موثر بر سلامت گوساله‌های شیری»

 

اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم دامی و صنایع غذایی ایران با همکاری انجمن علمی دانشجویی علوم دامی دانشگاه فردوسی مشهد، نشست «عوامل موثر بر سلامت گوساله‌های شیری» را برگزار می‌کند.

این برنامه دوشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۵ با سخنرانی دکتر فرزاد هاشم‌زاده ـ عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام به لینک https://www.itpnews.com/pay/product/180 مراجعه کنند.

در هفته‌های اول زندگی، سیستم گوارشی گوساله بطور کامل توسعه نیافته است. در نتیجه، حیوان جوان به مواد مغذی که به آسانی هضم می‌شود، وابسته است. شکمبه هنوز توسعه نیافته و آنزیم‌های هضم‌کننده پروتئین برای هضم پروتئین‌های شیر استفاده می‌شود.

ساعات اول زندگی گوساله برای رشد و سلامت طولانی مدت از اهمیت بسزایی برخوردار است. گوساله بدون سیستم ایمنی کامل متولد می شود و به همین دلیل وابسته به آغوز با کیفیت بالا است . علاوه بر آن به‌منظور تامین ایمونوگلوبولین‌های ضروری برای زندگی، آغوز سیستم ایمنی بدن حیوان جوان و توسعه روده را تحریک می‌کند. مصرف آغوز اولیه بسیار مهم است زیرا هم کیفیت آغوز و هم ظرفیت جذب حیوان در ساعات اولیه زندگی کاهش می‌یابد. بعد از گذشت تنها چند ساعت، مخاط روده گوساله از نظر ایمونوگلوبولین‌های مهم غیرقابل نفوذ می‌شود. ایجاد بانک‌های آغوز و استفاده از تقویت‌کننده‌های آغوز که ابزار موثری برای اطمینان از در دسترس بودن و کیفیت ماندگار آغوز است به اثبات رسیده است.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

تاریخ انتشار: 1402/02/23

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد