اشتغال و امیدآفرینی با تولید خوراک دام/ یونجه‌ای که هم محرومیت زاست و هم اشتغالزا

 

بنیاد مستضعفان با کشت ۲۰۰ هکتار یونجه در خراسان جنوبی علاوه بر ایجاد اشتغال در منطقه، درآمد حاصل از فروش این محصول را هم صرف محرومیت زدایی در استان می‌کند.

خوراک دامی که تا چند سال پیش از سایر استان‌ها وارد خراسان جنوبی میشد حالا به همت شرکت پیوند خاوران در استان تولید می‌شود.

یاحقی مدیر تولید شرکت پیوند خاوران گفت: این شرکت که زیرمجموعه بنیاد مستضعفان است که با کشت ۲۰۰ هکتار یونجه در استان، بخشی از علوفه مورد نیاز دام‌های استان را تامین می‌کند.

وی افزود: یونجه تولیدی علاوه بر اشتغال ثابت برای مردم منطقه، برای کارگران فصلی و زندانیان هم اشتغال آفرینی کرده است.

یاحقی گفت: کشت این محصول در شهرستان‌های خوسف و سربیشه علاوه بر اشتغال آفرین برای اهالی منطقه، امسال طی قراردادی با بنیاد تعاون زندان از زندانیان نیز برای جمع آوری یونجه پرس شده و بارگیری ان روزانه استفاده می‌شود.

مدیر تولید شرکت پیوند خاوران گفت: روزانه ۱۵ زندانی در این مزرعه مشغول به کار می‌شوند و این کار باعث شده هم به اقتصاد کمک شود و هم اشتغالی برای زندانیان ایجاد شود.

وی افزود: تمام درآمد حاصل از فروش این محصول صرف مناطق محروم و مرزی خراسان جنوبی می‌شود.

سنبلی مدیر مجموعه گیو گفت: در تولید یونجه استفاده از سموم و علف کش را به حداقل و به نزدیک‌صفر رساندیم.

وی افزود : این محصول به علت داشتن کیفیت بالا و پروتئن زیاد مورد استقبال دامداران زیاد است

 

توزیع روزانه ۴ تن یونجه در سطح استان

روزانه ۴ تن یونجه از این مرزعه بارگیری می‌شود و در دامداری‌های شیری استان توزیع می‌شود.

یکی از دامداران خوسفی گفت: یونجه یکی از مهمترین علوفه‌های دامی مورد نیاز دامداران است و برای استفاده در دامداری‌های شیری باید از لحاظ کیفیت خوب باشد و قیمت آن به صرفه باشد.

وی افزود: علوفه یک سال برای دام را از این شرکت خریداری میکنیم، چون داخل استان تولید می‌شود از لحاظ قیمتی هم برایمان به صرفه است

برداشت این محصول از اواخر فروردین آغاز شده و تا اواخر مهرماه ادامه دارد و پیش بینی می‌شود بیشتر از ۲هزار تن یونجه برداشت شود.

 

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان

تاریخ انتشار: 1402/02/20

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد