افزایش عرضه قیمت دام را کاهش داد

 

طبق گفته پوریان با توجه به افزایش عرضه دام در کشور آرام آرام باید شاهد کاهش بیشتر قیمت گوشت قرمز در بازارها باشیم.

منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام بیان کرد: با توجه به افزایش عرضه دام در بازار و کاهش تقاضا شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار هستیم.

وی افزود: خوشبختانه دام‌های پرواری واحدهای صنعتی و مناطق عشایری و روستایی به وفور در بازار عرضه شده و از طرف دیگر نیز واردات گوشت قرمز از کشورهای آسیای میانه صورت گرفته تا بازار گوشت قرمز به ثبات برسد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: در حال حاضر قیمت بره نر 5 ماهه حدود 150 هزار تومان، بره نر 7 ماهه حدود 140 هزار تومان و سایر اقلام دامی نیز پایین‌تر از 130 هزار تومان عرضه می‌شود به همین دلیل می‌توان گفت قیمت گوشت قرمز کیلویی 310 تا 315 هزار تومان به صورت لاشه یا شقه معقول و منطقی به نظر برسد و به دست مصرف کنندگان برسد.

پوریان گفت: خبرهایی مبنی بر قاچاق دام به برخی کشورهای همسایه وجود دارد با این حال از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی خواستاریم که با توجه به مازاد دام در نیمه اول هر سال اجازه صادرات را به دامداران بدهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به مشکلات دامداران زد و عنوان کرد: هم اکنون قیمت نهاده‌های دامی واحدهای پرواری افزایش یافته و در برخی مناطق نیز میزان علوفه مراتع به دلیل خشکسالی کاسته شده است از این رو دامداران شدیدا با مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام بیان کرد: در شرایط کنونی عرضه دام نسبت به تقاضا پیشی گرفته و همین امر سبب استمرار روند کاهشی قیمت گوشت و دام می شود.

 

وی افزود: با گرم‌تر شدن هوا و افزایش عرضه امیدواریم دولت شرایط صادرات دام مازاد را فراهم آورد تا مشکل نقدینگی دامداران رنگ ببازد.

پوریان در پایان با اشاره به جمعیت دام سبک کشورمان گفت: هم اکنون طبق گزارشات مرکز آمار 67 میلیون دام سبک در کشور وجود دارد که اگر طی دو ماه اخیر جمعیت کشتارشده را کم کنیم به عدد 55 تا 60 میلیون راس در کشور می‌رسیم.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایانا

تاریخ انتشار: 1402/02/17

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد