بومی‌سازی و صادارت واکسن تب برفکی

 

مدیر کارخانه یک شرکت دانش بنیان گفت: با بهره برداری از خط تولید واکسن تب برفکی از خروج ۴۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد.

داود زنگنه گفت: ظرفیت تولید واکسن تب برفکی در ایران پایین بود، سایت این واکسن در مدت ۱۰ ماه راه اندازی شد که با بهره‌بردای از خط تولید واکسن تب برفکی از خروج حدود ۴۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری و کشور نیز از واردات این واکسن استراتژیک بی نیاز شد.

وی در ادامه افزود: واردات واکسن تب برفکی از کشور‌های ترکیه، عمان و کشور‌های حوزه آسیای شرقی صورت می‌گرفت که هم اکنون در فاصله دو هفته بالغ بر ۶ میلیون دز تولید شده است.

زنگنه تاکید کرد: با توجه به تولید و بومی سازی این محصول، هم اکنون صادرات واکسن تب برفکی به کشور‌های پاکستان، ارمنستان و افغانستان نیز شکل گرفته است.

در ادامه پزشکیان مدیر عامل این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: کلنگ سایت واکسن تب برفکی بهمن ۹۹ به زمین خورد و در شهریور ۱۴۰۰ به اتمام رسید.

وی در ادامه افزود: این واکسن برای جلوگیری از بیماری تب برفکی در گله‌های دام سبک (گوسفند و بز) و گله‌های دام سنگین (گاو و گاومیش) به بهره‌برداری رسیده است و امیدواریم در فاز اول، خودکفایی و در فاز دوم ارزآوری و صادرات را برای کشور به‌همراه داشته باشد.

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: 1402/02/16

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد