سل مهمترین بیماری های عفونی و قابل انتقال بین انسان و حیوان

 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : عامل سل گاوی در کنار سل انسانی از عمده ترین منابع عفونت انتقال به انسان قلمداد می شود.

شاهرخ یار ویسی گفت : عامل سل گاوی در کنار سل انسانی از عمده ترین منابع عفونت انتقال به انسان قلمداد می شود لذا کنترل و در نهایت ریشه‌کنی سل در جمعیت گاوی همواره در الویت سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد و از طرفی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس یعنی همان عامل انسانی به غیر از انسان نشخوارکنندگان بزرگ و کوچک را هم مبتلا می نماید لذا باید با روش های دقیق تشخیصی ، عاملین و منابع عفونت را در حیوانات شناسایی و سپس اقدام به حذف آنها نمود.

وی با اشاره به اینکه عمده راه های انتقال ، عامل بیماری راه تنفسی است گفت : راه های مادرزادی ، دستگاه تناسلی و گوارشی نیز امکان انتقال را برای سل فراهم می کند .

به گفته وی عامل سل گاوی به نام مایکوباکتریوم بویس و وشکل انسانی آن مایکوباکتریوم توبرکلوزیس نامیده می شود

یارویسی افزود : سل از بیماریهای مهم نشخوارکنندگان کنندگان به ویژه گاو و بز در سراسر جهان از جمله ایران است

وی ادامه داد : باسیل سل علاوه بر انسان و نشخوارکنندگان ، حیوانات خانگی و حیات وحش را نیز مبتلا می کند لذا امر کنترل و مبارزه با این بیماری با چالش روبرو می گردد.

یار ویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : سگ و گربه ازجمله حیواناتی هستند که نسبت به سه گونه باکتری انسانی ، گاوی و مرغی حساس می باشد و انتقال از بین حیوانات به انسان و دام به راحتی امکان پذیر است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود : پرندگان خانگی مانند قناری نیز به سه گونه باکتری حساس بوده و از این نظر در کنترل بهداشت انسان و دام از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

بیماری گاهی نیز از راه آغوز و شیر آلوده منتقل می شود .

عامل سل تقریباً تمام اندام های بدن را درگیر کرده و به شکل های حاد و مزمن بروز می کند .

درحال حاضر مهمترین چالش در صنعت گاوداری در کشورهای خارج همچنین ایران بیماری سل است ، که علاوه بر زیانبار بودن از نظر اقتصادی ، بهداشت عمومی را بدلیل مایت مشترک بودن به مخاطره انداخته و خسارت هنگفتی را متوجه جمعیت انسانی می‌نماید.

در ایران تاکنون عامل بیماری علاوه بر گاو از گوسفند بز و گاو میش موش کبوتر و میمون جدا شده است .

در استان کرمانشاه جهت شناسایی دام های آلوده در واحدهای صنعتی استان معمولاً سالیانه در حدود 22000 راس گاو زیر نظر دامپزشکان مجرب و کارآزموده اداره کل دامپزشکی استان مورد تست غربالگری قرار می گیرند و به محض شناسایی دام های راکتور یا مثبت در کوتاه ترین زمان ممکن این دام ها جهت ذبح کشتارگاه ها اعزام شده و طبق اصولی که در این راستا تدوین و طراحی شده این دام ها از واحد گاوداری حذف و برنامه تست سل با فواصل کمتری تا زمان پاک شدن دامداری از بیماری ادامه پیدا می نماید.

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: 1402/02/16

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد