عامل مهم تاثیرگذار بر قیمت شیر

 

تولیدات شیر در گاوداری‌ها با روند نزولی تقریبی خود در پایان سال گذشته به یک میلیون و 946 هزار تن رسید. بررسی‌ها میان سه متغیر مهم «تولید»، «هزینه تولید» و «قیمت نهایی شیر» نشان می‌دهد روند فصلی قیمت شیر طی چهار سال بیشتر تحت تاثیر «تورم تولیدکننده» تغییر کرده است و عرضه شیر در تغییرات قیمت مصرف‌کننده اثر کمتری گذاشته است.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد تولیدات شیر درگاوداری‌های صنعتی در زمستان سال گذشته تولیدات شیر در کشور نسبت به رکورد خود در بهار 1400 درحدود 254 هزار تن کمتر شده و تقریبا محور تولید شیر در این هفت فصل، نزولی بوده است.

در ادامه بررسی‌های آماری نشان می‌دهد روند فصلی تغییرات قیمت متوسط شیر و تورم تولیدکننده به شدت همسو با هم حرکت کرده‌اند و البته نسبت چندانی با تولید شیر نداشته‌اند.

 

تغییرات تولید شیر تا پایان زمستان سال 1401

ارزیابی روند فصلی تولیدات شیر در گاوداری‌های صنعتی از زمستان 98 تا پایان زمستان سال گذشته حاکی از وجود برخی نوسانات بوده است؛ بطوریکه در این بررسی مشاهده می‌شود روند فصلی تولیدات شیر با ثبت یک قله در بهار 1400 در ادامه روند نزولی را تا زمستان سال گذشته تجربه کرده است.

در بهار دو سال پیش تولیدات شیر در گاوداری‌های صنعتی با ثبت یک رکورد، 2 میلیون و 200 هزار تن برآورد شده بود. این در حالی است که مطابق داده‌های مرکز آمار، در آخرین فصل سال 1401 تولیدات شیر باوجود رشد 11 درصدی نسبت به فصل قبل خود، هنوز 254 هزار تن کمتر از بهار 1400 بوده و نسبت به آن مقطع 11.5 درصد کاهش پیدا کرده است. این رقم حدودا یک میلیون و 946 هزار تن بوده است.

به باور کارشناسان علم اقتصاد، تولیدات یا عرضه محصولات اغلب تحت تاثیر قیمت‌ها قرار می‌گیرند. در عین حال قیمت‌ها نیز از اثر متقابل عرضه و تقاضا در بازار شکل می‌گیرد. در نتیجه این موضوع ما را واداشت تا بررسی کنیم قیمت شیر تحت تاثیر عرضه آن بوده یا قیمت تولیدکننده؟

 

منبع خبر: فرتاک نیوز

تاریخ انتشار: 1402/02/11

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد