دولت از دامداران خرید حمایتی انجام دهد

 

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور خواستار خرید حمایتی دام توسط دولت با هدف جلوگیری از ضرر و زیان دامداران شد.

منصور پوریان روز دوشنبه با تاکید بر اینکه مصرف گوشت قرمز به دلایل زیادی در کشور کاهش یافته است اظهارکرد برای جلوگیری از ضرر و زیان دامداران، دولت باید خرید حمایتی یا تضمینی توسط شرکت پشتیبانی امور دام وابسته به وزارت جهادکشاورزی را انجام دهد یا راه برای صادرات محدود دام هموار شود.

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور در ادامه با اشاره به روند تدریجی کاهش قیمت گوشت قرمز از اواخر سال گذشته و ادامه آن در سال جدید افزود: هم‌اکنون متوسط قیمت هر کیلو گوشت قرمز داخلی بین ۳.۱ میلیون تا ۳.۲ میلیون ریال است و در برخی مناطق تولیدکننده دام همچون فارس، کرمانشاه، لرستان و حتی خوزستان قیمت گوشت قرمز پایین‌تر است.

 

زایش‌ها در کشور مطلوب بوده است

پوریان با اشاره به بارش های خوب در سال آبی جاری و رشد مناسب مراتع و به تبع آن کاهش هزینه نگهداری و پرواربندی دام در کشور گفت: با افزایش زایش ها و عرضه مناسب دام زنده در میادین دام ، هم اکنون هرکیلوگرم دام زنده (نر کشتاری) ۱.۷ میلیون ریال است و گوساله نیز در همین محدوده قیمتی است.

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره اینکه تولید دام سبک در کشور پنج میلیون راس است ولی به دلیل کاهش تقاضا و مصرف، تنها قابلیت کشتار ۲ میلیون راس وجود دارد افزود: با توجه به هزینه بالای نگهداری دام، باید چاره‌ای برای کاهش فشار به دامداران و خرید حمایتی دام توسط دولت انجام شود.

پوریان با بیان اینکه افزایش شمار دام زنده به تشدید بیماری‌های دامی و فشار بیشتر به دامداران می‌انجامد تصریح کرد: هم اکنون شرایط حساسی برای دامدار است، نگاه دامدار به تصمیمات دولت است تا چاره‌ای برای برون رفت از این وضعیت اندیشیده شود.

 

تولید گوشت قرمز بیشتر از یک میلیون تُن است

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور با بیان اینکه تولید گوشت قرمز در کشور اندکی بیشتر از یک میلیون تُن است افزود: دولت برای تنظیم بازار و تامین بخشی از نیاز مردم، به واردات گوشت قرمز روی آورد که این خود در کاهش تقاضا گوشت داخلی موثر بود.

پوریان پیش‌بینی کرد امسال با توجه به بارش های خوب و رشد مراتع و نیاز کمتر با تعلیف دستی، تولید گوشت قرمز افزایش یابد ولی تقاضای گوشت همچنان روند نزولی دارد.

وی گفت: در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد که عرضه و تولید گوشت بالا است باید دولت روی خرید حمایتی در استان های دام خیز کشور از جمله لرستان، کردستان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه و فارس تمرکز کند تا امیدهای دامداران برای تولید بیشتر زنده بماند.

پارسال حدود ۳۰۰هزار راس دام سبک صادر شد که سهم خوزستان حدود ۸۰هزار راس بود.

استان خوزستان با داشتن ۳.۵میلیون راس دام سبک و سنگین در رتبه پنجم کشوری قرار دارد.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا

تاریخ انتشار: 1402/02/11

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد