۳.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی به جامعه عشایر اختصاص دارد

 

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عشایری دامداران گفت:سهم جامعه عشایر در تولید ناخالص داخلی حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان بوده که ۳.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خودش اختصاص داده است.

فضل خرم، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران تولید ناخالص داخلی کشور گفت: تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است، سهمی که جامعه عشایر در این تولید ناخالص داخلی داشته بر اساس بررسی‌هایی که ما داشتیم چیزی حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان بوده است یعنی ۳.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خودش اختصاص داده است که بخش اعظم آن هم در بحث تولید گوشت قرمز است.

وی افزود: حرف ما این است اگر بر اساس روند سال‌های گذشته بود قطعاً افزایش تولید گوشت قرمز در جامعه عشایری صورت می‌گرفت، ولی با شرایطی که وجود دارد وقتی ما از مصرف نهاده‌ها از ۸۰۰ هزار تن نهاده توزیع شده ۱۴۰۰ به ۳۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ می رسیم یعنی ۳۷ درصد کاهش و دامی که باید در فرآیند تولید و پرواربندی قرار می‌گرفت و افزایش گوشت صورت می‌گرفت زودتر از موعد به بازار عرضه شده است.

وی ادامه داد: در حمایت‌ها باید کاهش تولید سال قبل نخست جبران شود و در ادامه افزایش تولید محقق شود.

خرم در ادامه سخنان خود تصریح کرد: تولید قراردادی است، یعنی امروز جامعه عشایری وقتی می‌خواهد دام خود را عرضه کند پیک عرضه تقریباً تیر و مرداد است، هنر ما باید این باشد که این پیک را تبدیل به یک بازه زمانی مثلاً ۳ تا ۴ ماه کنیم که دام در یک برهه زمانی به جامعه عرضه نشود. قیمت‌های نهاده‌ها که افزایش پیدا کند قیمت تمام شده افزایش می‌یابد. اگر عرضه با حجم بالا باشد با وجود قیمت تمام شده بالا نرخ دام در بازار کاهش می‌یابد که این امر منجر به ضرر و زیان جامعه عشایری می‌شود. بنابراین برای این موضوع با معاونت امور دام جلساتی داشتیم تا تولید بر اساس انعقاد قرارداد با وزارتخانه و خرید قراردادی باشد.

وی گفت: در استان‌ها به دنبال این هستیم زنجیره تولید گوشت قرمز فعال‌تر از سال‌های گذشته شود تا بتوانیم این محصول پروتئینی را با قیمت تمام شده مناسب‌تری احصا و انگیزه برای افزایش تولید ایجاد کنیم.

 

منبع خبر: خبرگزاری مهر

تاریخ انتشار: 1402/02/09

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد