صادرات 700 میلیون دلاری فرآورده های لبنی
در سال گذشته 500 هزار تن فرآورده لبنی صادر شده است که نسبت به سال ماقبل خود رشدی حدودا 60 درصدی داشته است.
لبنیات یکی از مهمترین کالاهای صادراتی بخش کشاورزی است که طی سالیان اخیر ارزآوری زیادی برای کشورمان به همراه داشته است، به طوری که هم اکنون بخش زیادی از بازار کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و کشورهای اوراسیا در اختیار صادرکنندگان ایرانی است.
از طرف دیگر در سال گذشته با توسعه دیپلماسی اقتصادی در وزارت جهاد کشاورزی و دولت سیزدهم افزایش قابل توجه صادرات فرآورده های لبنی به روسیه و آغاز صادرات این محصولات به ژاپن و چین انجام شده است، بهطوری که هماکنون حدود 60 کشور جهان خواهان محصولات لبنی ایران هستند.
اما در کشورمان در سال گذشته با تصویب 12 هزار تومان برای قیمت هر کیلوگرم شیر، بازار توزیع و فروش لبنیات ثبات و آرامش زیادی داشت و دچار نوسان نشد، بهطوری که در برخی از برهههای سال گذشته خصوصا از دهه فجر تا پایان سال با کاهش 25 تا 45 درصدی قیمت این محصولات روبرو بودیم.
افزایش قیمت محصولات لبنی در بازارهای داخلی در گرو افزایش هزینههای تولید و چهار عامل؛ قیمت شیرخام به عنوان اصلیترین ماده اولیه با سهمی حدود 70 درصد، هزینههای بستهبندی، نرخ دستمزد و هزینههای سربار مانند حمل و نقل، انرژی، نگهداری است.
این در حالی است که از اردیبهشت سال گذشته تاکنون قیمت شیر ثابت مانده و در صورتی که این روند ادامه دار باشد، قیمت لبنیات نیز تغییری نخواهد کرد.
افزایش 60 درصدی صادرات محصولات لبنی
براساس آمارهای گمرک در سال گذشته 497 هزار و 241 تن فرآوردههای لبنی به ارزش 716 میلیون و 469 هزار دلار صادر شده، بهطوری که طبق این آمار بیشترین میزان صادرات وزنی مربوط به خامه، شیر و شیرخشک و بیشترین صادرات از نظر ارزشی نیز مربوط به شیرخشک و پنیر بوده است.
این در حالی است که در همین بازه زمانی در 1400 حدود 464 هزار و 42 تن فرآورده لبنی به ارزش 455 میلیون و 283 هزار دلار صادر شده بود که این امر نشاندهنده رشد 7 درصدی به لحاظ وزنی و حدود 60 درصدی به لحاظ ارزشی است.
جزئیات صادرات محصولات لبنی در سال گذشته
در سال جاری 93 هزار و 45 تن پنیر و آب پنیر به ارزش 119 میلیون و 331 هزار دلار، 124 هزار و 538 تن شیر و خامه به ارزش 129 میلیون و 728هزار دلار، 71 هزار و 915 تن دوغ و کفیر به ارزش 38 میلیون و 548 هزار دلار صادر شده است.
شیر خشک صنعتی و اطفال نیز یکی دیگر از فرآوردههای لبنی است که سهم زیادی به لحاظ وزنی و ارزش در صادرات سال گذشته داشته، به طوری که طی این مدت 115 هزار و 187 تن شیرخشک به ارزش 304 میلیون و 481 هزار دلار از کشور صادر شده است.
همچنین براساس آمار گمرک طی سال گذشته 26 هزار و 356 تن ماست به ارزش 12 میلیون و 852 هزار دلار، 29 هزار و 68 تن بستنی به ارزش 49 میلیون و 208 هزار دلار، 15هزار و 35 تن کره به ارزش 53 میلیون و 363 هزار دلار صادر شده است، صادرات سایر فرآورده های لبنی نیز 21 هزار و 804 تن به ارزش 9 میلیون و 572 هزار دلار بوده است.
40 مقصد صادرات محصولات لبنی
اتریش، اردن، ارمنستان، ازبکستان، استرالیا، افغانستان، امارات، انگلیس، آلمان، بحرین، بلاروس، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، چین، ساحل عاج، سوریه، سومالی، عراق، عمان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، لبنان، مالزی، مناطق آزاد، نروژ، نیوزیلند، هلند، هند، یمن و یونان طی سال گذشته مشتری پروپاقرص لبنیات ایران بودهاند.
منبع خبر: خبرگزاری ایانا
تاریخ انتشار: 1402/02/06